‫کمی درباره‌ی Mock و Stub

هم Mock و هم Stub در unit testهایی استفاده می‌شوند که شخص نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از بعضی objectهای مورد نیاز استفاده نماید. مثلاً قرار است متود ارسال ایمیل به امور فروش در صورت کاهش موجودی برخی کالاها تست شود. فرض کنید موقع تست امکان ارسال ایمیل به علت قطعی اینترنت وجود ندارد. در این حالت آبجکت مربوط به ارسال ایمیل به نوعی شبیه‌سازی می‌شود. این کار باعث می‌شود تست مورد نظر روی خود عملیات کاهش موجودی و ارسال ایمیل تمرکز کند و کاری به مشکلات مربوط به ارسال ایمیل نداشته باشد. به غیر از ارسال ایمیل حالات دیگری هم وجود دارند که در آن استفاده از object مورد نظر امکان‌پذیر نیست. مثلاً خواندن اطلاعات از یک device وقتی که خود device را نداریم، محاسبه حقوق بر اساس اطلاعات کارمندان یک شرکت وقتی که اطلاعات هیچ کدام از کارمندان را نداریم و بسیاری حالات دیگر. خود شبیه‌سازی هم صرفاً محدود به Mock و Stub نمی‌شود. مثلاً می‌توان از الگوهایی مثل Object Mother هم استفاده کرد.

Mock با استفاده از برنامه‌های کمکی که به اسم Isolation Framework یا Mocking Framework معروف هستند انجام می‌شود. Rhino Mocks معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین Mock Framework در دات‌نت است. در روش Mock ما آن آبجکتی را که قرار است شبیه‌سازی شود را معرفی می‌کنیم و سپس انتظاراتمان را از آن بیان می‌کنیم. مثلاً فرض کنید آبجکتی به اسم FaxReceiver دارید که یکی از متودهایش وظیفه دارد به شما بگوید از تاریخ آخرین عوض کردن کاغذ دستگاه فاکس، چند عدد فاکس دریافت کرده است. متود مورد تست شما از این آبجکت استفاده می‌کند و هر وقت که تعداد فاکس‌های دریافتی بیش از هزار عدد شد به اپراتور دستگاه پیغام دهد که موقع عوض کردن کاغذ دستگاه فرا رسیده است. با روش‌های معمولی تست نمی‌توان این متود را تست کرد مگر این که هزار عدد فاکس دریافت کنید. در اینجاست که از روش‌های شبیه‌سازی مثل Mock استفاده می‌شود. برای این کار آبجکت FaxReceiver به Mock Framework معرفی شده و به او می‌گوییم هر وقت متود تعداد فاکس‌های دریافتی فراخوانی شد از او «انتظار» داریم مقدار هزار را برگرداند.

مثال بالا را می‌توان با Stub هم انجام داد. با این تفاوت که در مورد Stub هیچ Framework یا Library وجود ندارد و شما مجبور هستید همه یا بخشی از آبجکت/متود مورد نظر را خودتان بنویسید. مثلا متودی بنویسید که به جای مراجعه واقعی به دستگاه فاکس و خواندن تعداد فاکس‌های دریافتی از آن، همیشه عدد هزار را برگرداند. با این که کار با Stub خیلی سخت‌تر از کار با Mock است ولی بعضی حالات وجود دارند که فقط با Stub می‌شود آنها را پیاده‌سازی کرد. مثلاً وقتی که نگهداشتن State برای ما مهم باشد. به عنوان مثال فرض کنید در تست دیگری بخواهیم بدانیم چند بار متود فراخوانی تعداد فاکس‌های دریافتی فراخوانی شده است. انجام این کار با Mocking امکان‌پذیر نیست و باید از روش Stub استفاده شود.

منابع:
Mocks Aren’t Stubs
Mock object
آشنايي با mocking frameworks (چارچوب‌هاي تقليد) – قسمت اول
آشنايي با mocking frameworks – قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *