‫پیدا کردن پروژه‌ی خوب در vWorker

مدتی است که در راستای «‫کار پروژه‌ای در سایت‌های Freelance» سایت vWorker.com را به دنبال پروژه‌های برنامه‌نویسی زیر نظر دارم به این امید که بتوانم روی آنها Bid دهم و چیزی برنده شوم. به همین دلیل پروژه‌ها را به دسته‌های زیر تقسیم کردم:

تقسیم بندی

پروژه‌های فضایی: پروژه‌هایی که انجام آنها کمی غیر واقعی به نظر رسیده و تا اندازه‌ای از حوزه‌ی کار برنامه‌نویسی خارج می‌شوند. به عنوان مثال:

کارهای عجیب و غریب و غیر معمول که معمولا با نرم‌افزارهای خاصی قابل انجام هستند. ولی احتمالاً سفارش دهنده نمی‌توانسته یا پولش را نداشته که از نرم‌افزار اصلی استفاده کند.

‫برنامه‌های مربوط به یک platform خیلی خاص مثل facebook یا iPhone
پروژه‌های تقلیدی و clone. کار خاصی که فلان نرم‌افزار یا وب‌سایت مشهور می‌کند، من هم بتوانم بکنم یا این که من هم عین همان را داشته باشم:
کارهایی که نیاز به دانستن یک روش یا الگوریتم خاص دارد و بیشتر شبیه به پروژه‌های دانشجویی هستند:
پروژه‌های وصله پینه‌ای که یا برنامه‌نویس قبلی آن را نیمه کاره گذاشته، یا یک برنامه قدیمی است که سال‌ها پیش نوشته شده
پروژه‌های دستکاری و کمکی. مثلاً برنامه‌ای بنویسید که خروجی فلان برنامه‌ی عجیب و غریب را گرفته، یک سری اطلاعات از آن استخراج کرده و به خورد یک برنامه‌ی عجیب و غریب دیگر بدهد.
پروژه‌های استخراج اطلاعات از صفحات سایت‌ها که خیلی هم زیاد هستند:
البته نا امید نشوید اگر در طول یک دوره زمانی یکی دو ماهه سایت را زیر نظر بگیرید چندتایی پروژه‌ی مناسب و بعضاً بزرگ هم پیدا می‌شود که ارزش کار کردن داشته باشند:
نکات

در طول این مدت که vWorker را زیر نظر داشته‌ام به نکاتی پی برده‌ام. هر چند که این نکات در مورد پروژه‌های خوب vWorker زیاد صدق نمی‌کنند اما در مورد بیشتر پروژه‌ها این نکات وجود دارند:

۱- به نظر می‌رسد vWorker شبیه به ادارات و سازمان‌های داخلی خودمان باشد که همیشه درخواست‌های عجیب و غریب دارند و می‌خواهند این درخواست‌ها با زمان و هزینه‌ی خیلی کم انجام شود.

۲- vWorker بیشر برای کسانی مناسب است که همان پروژه‌ها یا برنامه‌ها را قبلاً به نحوی انجام داده و سورس آن را دارند. حالا فقط باید آن را کمی دستکاری کرده و مجدداً بفروشند.

۳- vWorker برای کسانی که می‌خواهند یک پروژه را از صفر تا صد و مطابق اصول انجام دهند زیاد مناسب نیست. چون سفارش دهندگان در بیشتر موارد این پیش فرض را در ذهن خود دارند که شما آن برنامه را تا حالا چند بار نوشته‌اید و سورس مناسب هم برای آن دارید.

۴- بیشتر پروژه‌های خوب vWorker دیتابیسی هستند. یعنی پیچیدگی خیلی خاصی نداشته و مشابه سیستم‌های مالی-اداری خودمان هستند.

۵- هر روز تعداد زیادی پروژه به vWorker اضافه می‌شوند. اگر می‌خواهید با سرعت بیشتری پروژه‌های خوب‌تر را پیدا کنید در دسته‌بندی‌هایی مثل C#‎، ASP.NET وDesktop Applications بیشتر بگردید. چون در آنجا پروژه‌های بهتری وجود دارد. سورت کردن بر اساس تعداد Viewهای یک پروژه یا rating شخص سفارش دهنده هم می‌تواند کمک خیلی خوبی برای پیدا کردن سریع‌تر پروژه‌های بهتر باشد.

Comments

  1. امیرلو

    جناب محبی عزیز
    همانگونه که با هم در این باره صحبت کردیم. متاسفانه بنده پس از بررسی زیاد به این نتیجه رسیدم که کارفرمایان نرم افزار (آنهم از نوع قابل تعریف و استاندارد) به یک ثبات و قابل دسترسی توسعه دهنده نیاز دارند. متسفانه فضای سایبر بدلیل داشتن راههای مختلف برای عدم صداقت وجود دارد(None face to face) و این عواملی است که این نوع پروژها قابل مشاهده در هیچ فضای سایبری نیست.
    اوایل امسال دو سایت در کشور المان یافتم که پروژه های بسیار خوبی در آن تعریف شده بود ولی شرایط بسیار سخت سازمانی و تائیدیه فنی شرط شرکت در مناقصه بود.
    این سایتها در بهترین حالت بدرد کار پشتیبانی مناسب برای انجام دارند.
    ارادتمند
    امیرلو

  2. mohandesara

    سلام
    گرفتن پولش و نقد کردنش هم کلی داستان داره

    راستی شما از freelance ها درآمدی داشتید !
    اگه دارین یکی از تجربه های خودتون رو بنویسید

  3. Afshar Mohebbi

    ‫@آرا: آره مسلماً نقد کردن پول خیلی داستان خواهد داشت. اما من تا حالا موفق نشدم از این طور پروژه‌ها چیزی بگیرم. شما چطور؟ تا حالا تجربه‌ای داشتین؟ خیلی مشتاق هستم بدانم.

  4. سلمان عرب عامري

    در ايران هم همچين سايت هايي هستند ولي واقعا پروژه هاش يا فضايي هستند يا عجيب و غريب. مثلا يك اتوماسيون اداري با هزينه مثلا 10 هزار تومان!
    آدم وقتي اين سايت ها رو مي بينه از كار بيزار مي شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *