‫سر و کله زدن با WordPress و PHP

 

به عنوان یک برنامه‌نویس دات‌نت هیچ وقت با WordPress و PHP سر و کله نزده بودم. چند بار که نیاز به CMS و Blog پیدا کرده بودم از Orchard CMS و BlogEngine.Net استفاده کرده بودم. سر و کله زدن با اونها به‌خصوص Orchard CMS خیلی سخت بود. در مقایسه با WordPress منابع بسیار کمتری دارند و Community کوچک، کمبود شدید Theme و Plugin نیز از دیگر مشکلات بود. جالب اینکه حس می‌کنم WordPress سریع‌تر است و می‌توان آن را راحت‌تر دستکاری کرد.

من همیشه سعی می‌کردم از WordPress و PHP دوری کنم. چون امیدوار بودم که بتوانم کارم را با دات‌نت راه بیندازم. امیدوار بودم که بتوانم توسعه و سفارش‌سازی را راحت‌تر انجام بدهم چون خودم به دات‌نت وارد بودم. ولی تجربه این ابزارها نشان داد که خودم در اکثر مواقع اینقدر وقت نداشتم که مثلاً یک plugin توسعه بدهم یا اینکه حتی یک Theme را RTL کنم. همیشه مجبور بودم به دنبال یک plugin یا widget ساده کلی بگردم. البته ساختار Orchard CMS انصافاً ساختار خوبی است و خیلی کارها می‌شود با آن انجام داد. اصلاً شاید به همین دلیل بود که کار با WordPress اینقدر برایم راحت بود.

از چند وقت پیش که به سمت لینوکس و کد باز کشیده شدم و از زمانی که کمبود شدید منابع Orchard CMS حسابی اذیتم می‌کرد تصمیم گرفتم WordPress و PHP را هم امتحان کنم. تا اینجای کار که در حال راه اندازی یک وب‌سایت وردپرسی هستم و یک Issue Tracker و یک CRM غیر دات‌نتی هم به زیر بار برده‌ام خیلی راضی هستم. در رابطه با WordPress هم ابزار کامل‌تری است، هم کار کردن با آن راحت‌تر است هم اینکه جامعه کاربری گسترده و plugin و theme زیادی برای آن وجود دارد. من که تخصص چندانی در زمینه CSS ندارم توانستم یک Theme رایگان دلخواه پیدا کنم و در عرض چند ساعت آن را مطابق نیازم سفارشی سازی کنم.

جالب‌ترین قسمت ماجرا این است که توانستم با استفاده از چیزی به اسم Shortcode یک‌جور پلاگین برای خودم بنویسم که مشکلم را به خوبی حل کرد. برای نوشتن این پلاگین برای اولین بار از PHP استفاده کردم. اونقدرها هم که فکر می‌کردم بد نبود. چیزی که من نوشتم عملاً کمتر از ۲۰ خط کد php بود ولی چون منطق کاری که انجام می‌دادم با REST و jQuery Ajax مرتبط بود و قبلاً در دات‌نت با آنها کار کرده بودم اوضاع خیلی خوب پیش رفت و اولین برخوردم با PHP خوش خاطره شد.

راجع به PHP مقداری از اینجا خواندم. نیازمندی من طوری بوده که نیاز به شناخت یا استفاده از فریمورک‌های PHP پیش نیامده و همین مقدمات PHP کارم را راه انداخته است. راه اندازی PHP و WordPress روی لینوکس کار راحتی بود ولی انجام همین کار در ویندوز با آنکه Microsoft Web Platform Installer کار را حسابی راحت‌تر کرده بود کمی پیچ و خم داشت. از جمله اینکه تنظیمات اولیه IIS اجازه ساخت صفحات با slug فارسی نمی‌دهد. یادم باشد بگویم که غیر کامپایلی بودن PHP هنگام ویرایش و تست پشت سر هم plugin از دل خود WordPress خیلی کار راه بنداز بود.

            

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *