‫‫مطالعه موردی شماره ۹ vWorker: ماریانو ایگلسیاس و کلودیا مانسیلا (کریکاوا)

vWorker یکی از سایت‌های معروف برون‌سپاری پروژه‌های نرم‌افزاری است. جهت آشنایی بیشتر با آن و مدل کاریش، یکی از آخرین پست‌های وبلاگ آنها را ترجمه و در اینجا می‌گذارم. این نوشته مصاحبه‌ای با یکی از موفق‌ترین پیمانکاران (worker, employee) سایت vWorker است.

——————–

vWorker اخیراً یک سری مطالعه موردی انجام داده است در مورد استخدام کنندگان و کارکنان موفق سایت. این سری همچنان ادامه دارد و در هر کدام آنها توضیح خواهیم داد که چطور یک کارفرما (استخدام کننده) از vWorker برای تحقق اهدافش و چطور یک پیمانکار (کارمند) از طریق vWorker برای کسب درآمد استفاده می‌کند.

ماریانو ایگلسیاس و کلودیا مانسیلا (از موسسین کریکاوا):

ماریانو ایگلسیاس و کلودیا مانسیلا که با نام کاربری cricava در vWorker حضور دارند، فعالیت جدی‌شان را از سال ۲۰۰۵ شروع کردند. آنها با مناقصه روی پروژه‌های کوچک‌تر شروع کردند تا بتوانند سابقه خوبی برای خودشان درست کنند. البته آنها بدون آن که به کوچک بودن پروژه اهمیت بدهند سعی می‌کردند سرویس بسیار خوبی به کارفرمایشان ارائه دهند. آنها بالاخره توانستند پروژه‌های بزرگ هم بگیرند. اعتماد و اعتبار کسب شده باعث شد بتوانند درآمد خوبی کسب کنند. کریکاوا در می ۲۰۱۰ به رتبه شماره یک vWorker رسید و هنوز هم در این رتبه باقی مانده است.

ماریانو و کلودیا به تعدادی از سوالات ما پاسخ داده‌اند:

۱- چرا وارد vWorker شدید و چطور آن را پیدا کردید؟

ما vWorker را به طور اتفاقی در اواخر ۲۰۰۳ پیدا کردیم. درست بعد از ثبت نام در سایت، یک پروژه محلی پیدا کردیم و بی‌خیال vWorker شدیم. اما از اوایل ۲۰۰۵ دوباره شروع به کار با vWorker کردیم. ما فهمیدیم که vWorker فرصت‌های بی‌نظیری برای ما فراهم کرده است. پس هر روز وقت بیشتری برای مناقصات گذاشتیم تا جایی که تصمیم گرفتیم تنها منبع کارمان vWorker باشد. سوددهی ما از چند ماه بعد شروع شد چون پروژه‌های اولیه‌ای که می‌گرفتیم کوچک بودند و پول زیادی بابت آن نمی‌گرفتیم. با این وصف همیشه سعی می‌کردیم چیزی فراتر از آنچه که مشتری می‌خواست به او بدهیم.

بازخورد بسیار مثبتی که مشتریانمان ارائه می‌دادند کمک می‌کرد تا بتوانیم در مناقصات بزرگتری شرکت کنیم. اعتماد مثبتی که بین مشتریان ما ایجاد شده بود باعث می‌شد تا بتوانیم درآمد خوبی کسب کنیم بخصوص این که بعضی مشتری‌ها صرفاً به خاطر این که بتوانند با ما کار کنند وارد vWorker می‌شدند. در اواخر ۲۰۰۵ ما جز ۲۵۰ پیمانکار برتر vWorker بودیم. دوران جالبی پیش روی ما بود.

با افزایش معروفیت ما و با توجه به تعداد قابل توجه مشتری‌های ثابتی که داشتیم در سال ۲۰۰۶ فهمیدیم که با کار مداوم و پیوسته نه تنها می‌توان پول درآورد بلکه می‌توان هر روز در رتبه‌بندی‌ها مقام بهتری کسب کرد تا این که نهایتاً در می ۲۰۱۰ به رتبه شماره یک رسیدیم.

وجود پروژه‌های دائمی، دعوت به مناقصه‌ها و توصیه‌نامه‌ها ما را به این سوال رساند که آیا باید به عنوان یک شرکت به رشدمان ادامه دهیم یا یک تیم کوچک بمانیم؟ ما تصمیم گرفتیم با خودمان رو راست باشیم. یک تیم کوچک ولی خوب و قوی همان چیزی بود که همیشه می‌خواستیم.

۲- چه توصیه‌هایی برای کسانی که می‌خواهند راه شما را طی کنند دارید؟

اولین و مهم‌ترین نکته صبور بودن است. خیلی عجیب نیست که افراد از نداشتن پروژه دلخواه مایوس شوند. اما اگر مثبت بمانید، کارتان را خوب تحویل دهید، زمان‌بندی را رعایت کنید و مهم‌تر از همه ارتباطتان را با مشتری حفظ کنید همه چیز حل خواهد شد. با مشتری‌هایتان مهربان باشید.

وقتی که در یک مناقصه شرکت می‌کنید حواستان باشد که تمام اطلاعات و مشخصات مناقصه را خوانده و تمام سوالات لازم را پرسیده باشید. همیشه بهتر است چندین و چند بار برای کارفرما پیغام  و پسغام فرستاده باشید تا این که بخواهید امتیاز و اعتبارتان را به خطر بیندازید. حدس و گمان باعث شکست شما خواهد شد. علاوه بر این بیشتر کارفرماها مشکلی با سوالات زیاد ندارند بلکه با مناقصات کپی-پیستی است که به هم می‌ریزند. به کارفرمایتان ثابت کنید که به او اهمیت زیادی می‌دهید.

این توصیه‌ای است که شاید خیی کم مثل آن را شنیده باشید: کارفرمایتان را خودتان انتخاب کنید. به خصوص در ابتدای کار در vWorker مواظب باشید که با کارفرماهایی که قصد سو استفاده از شما (با درخواست کار مجانی، یا کار زیاد در ازای پول کم) را دارند یا کارفرماهایی که که می‌خواهند شما را به خاطر ناتوانی خودشان در پروژه‌های بی‌پایان گیر بیندازند، کار نکنید. پیدا کردن کارفرمای خوب کار دقیق و حساسی است.

۳- جالب‌ترین خصوصیت vWorker از نظر شما چیست؟

Arbitration. چیزهای خیلی زیادی در مورد یک پروژه هست که ممکن است اشتباه باشند. در این طور موارد داشتن حفاظت مناسب بسیار مفید است. بدون arbitration غیر ممکن بود که ما از vWorker استفاده کنیم.

۴- تجربه شما در مورد mediation/arbitration چه بوده؟

ما mediationها و arbitrationهای زیادی داشته‌ایم. ما حتی یکی را هم از دست نداده‌ایم چون همیشه از قوانین vWorker پیروی کرده‌ایم. ما با قطع ارتباطات خارج سایتی همیشه توانسته‌ایم همه ادعاهایمان را ثابت کنیم.

اگر بخواهیم تنها یک توصیه به پیمانکارانی که قرار است چنین روال اضطراب‌آوری را طی کنند بکنیم، این است که همیشه مهربان باقی بمانند. نه تنها نسبت به arbitrator بلکه نسبت به کارفرماها هم. بسیاری از پیمانکاران arbitrationها را از دست می‌دهند چون نمی‌توانند عصبانیت خود را کنترل کنند. رفتار خوب نشانه حرفه‌ای بودن است.

۵- آیا تکنیک، روش، راه یا راز خاصی در مورد vWorker هست که بخواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید؟

سبدی (portfolio) از پروژه‌ها به عنوان رزومه داشته و همیشه آن را به روز نگه دارید. شما مجبور نیستید هر پروژه‌ای را که روی آن کار کرده‌اید را نمایش دهید. بهتر است فقط بهترین‌های آنها را انتخاب کنید. اگر تعداد پروژه‌هایتان خیلی زیاد نیست، یک پروژه کد باز یا یک پروژه خیریه ایجاد کنید. این کار نه تنها سبد شما را پربارتر خواهد کرد بلکه ممکن است مشتری‌های جدید برای شما جور کند.

۶- آیا داستان یا خاطره‌ای از کارفرماها یا پروژه‌ها دارید؟

خیلی زیاد. از اونجا که ما روابط خیلی نزدیکی با مشتری‌هایمان داریم در نتیجه کل کارمان در vWorker یک خاطره است. ما خیلی از مشتری‌هایمان را به صورت شخصی می‌شناسیم و این ارتباط را حتی تا مدت‌ها پس از پایان پروژه حفظ می‌کنیم. بعضی از مشتری‌های ما چند هزار کیلومتر مسافرت کرده‌اند تنها به خاطر این که با ما ملاقات حضوری داشته باشند. در عوض مشتری‌ها هم هوای ما را دارند. نتیجتاً آنها ما را با هدایای جالبی مثل شکلات، فنجان، دعوت به مراکز تفریحی و غیره غافلگیر کرده‌اند.

مهربانی به وضوح به کمک‌تان می‌آید و ارزشش را دارد.

Comments

  1. Salman

    قديم ها سايت planet-source-code.com سورس هاي وي بي و … رو به اشتراك مي گذاشت، در اونجا تبليغ سايت RentACoder رو ديدم، واردش شدم و بررسي هايي هم كردم. امروز همون سايت RentACoder.com تبديل شده به vWorker.com ولي ما همون كه بوديم هستيم! 🙂
    يكي از مشكلات ما ايراني ها براي فري لنس مباحث مالي و تحريم و … هست و الا مي شه به عنوان شغل دوم روي چنين سايت هايي حساب كرد.
    من سال 2006 يك برنامه ساده نوشتم با وي بي براي استخراج فايل فلش از فايل هاي exe، گذاشتم در download.com، الان ديدم بيش از 50 هزار بار دانلود شده، در حالي كه كلا يك ساعت هم براش وقت نگذاشته بودم. اگر اين برنامه رو به صورت پولي قرار داده بودم و يك پنجم اين مقدار دانلود مي شد باز هم براي يك ساعت كار و بدون پشتيباني بودنش مبلغ مناسبي گيرم ميومد!

  2. afsharm

    @yahoo-7FMZQQC5FINDL6Y7FSJGLDREXY:disqus
    سلمان: آره اون برنامه‌رو دیدم. تجربه خیلی جالب و خوبی باید بوده باشه. در مورد تحریم‌ها و مسائل مالی نمی‌تونیم دست روی دست بزاریم و بیکار بشینیم. باید کاری کرد. این همه قاچاق مواد مخدر، نسل کشی، دزدی دریایی و غیره داره بر خلاف قوانین بین المللی و قوانین داخلی کشورها اتفاق می‌افته و هیچ کس هم هیچ کاری نمی‌تونه بکنه. اون وقت جابجا کردن پول واقعی خودمون از ی حساب مثلاً پی‌پال به داخل کشور باید غیر ممکن باشه؟

    باید نگاهی به تلاش آدم‌های دیگه مثلاً هندی‌ها انداخت. تا متوجه بشیم که اون بقیه‌ای هم که ما فکر می‌کنیم به راحتی پول درمیارن چه سختی‌هایی که نمی‌کشن. چند روز پیش یک برنامه‌نویس هندی که فقط کمی لینوکس، پی‌اچ‌پی و جوملا بلد بود، بدون این که من بشناسمش یا بخام با من چت می‌کرد و دنبال پروژه می‌گشت. حدس می‌زنم این آدم سعی کرده با خیلی خیلی آدم دیگه در همه جای دنیا ارتباط برقرار کنه و ی پروژه‌ای برای خودش جور بکنه. باورت نمیشه قیمتش از ایران خیلی بالاتر نبود و چقدر هم انگلیسی افتضاحی داشت، در حد دبیرستان‌های خودمون. ولی در عوضش در حال تلاش بود و به شدت امیدوار.

  3. A.Karimi

    برای من خیلی جالب و مفید بود. من از ابتدای کارم تقریباً فقط به صورت پیمانکاری کار کرده‌ام ولی با اینکه این سایتها را بررسی کرده بودم هیچ‌وقت به گرفتن کار از آنها فکر نکرده بودم شاید هم فرصتی نشد!

    شما تجربه اینطور کار کردن را دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *