‫کتاب‌های NHibernate

یکی از بزرگترین مشکلات موجود بر سر راه هر فناوری یا ابزاری کمبود منابع یادگیری علی‌الخصوص کتاب در مورد آن است. خوشبختانه این محدودیت‌ها رفته رفته در مورد NHibernate رفع گردیده و علاوه بر وبلاگ‌ها و انجمن‌های پرسش و پاسخ، چند کتاب و منبع مفید هم در مورد آن منتشر شده. در ادامه مروری داریم بر آنها:

NHibernate 3.0 Cookbook

اگر با مفهوم Cookbook به طور کلی آشنایی داشته باشید به خوبی متوجه نوع مطالب این کتاب خواهید شد. Cookbook معمولاً به کتاب‌های راهنمای آشپزی گفته می‌شود که در هر یکی دو صفحه آن دستور پخت یک نوع غذا نوشته شده است. در این طور کتاب‌ها معمولاً خیلی کم از مباحث تئوریک و آکادمیک سخن به میان می‌آید. علاوه بر این پیوستگی مطالب در این طور کتاب‌ها خیلی کم است. مثلاً شما می‌تواند بدون خواندن ۱۰۰ صفحه اول کتاب مستقیماً به سراغ دستور غذای توضیح داده شده در صفحه ۱۰۱ رفته و آن را اجرا کنید.
این کتاب ۳۲۸ صفحه‌ای هم دقیقاً همین روش را در مورد NHibernate دنبال می‌کند. یعنی در هر یک از ۷۰ دستورالعمل آن یکی از امکانات، تنظیمات یا شرایط NHibernate به طور کاملاً عملی توضیح داده شده است. مزیت این کتاب در این است که شما می‌توانید مستقیماً به آن بخشی که نیاز دارید مراجعه کرده و مجبور نباشید مقدمات آن را بلد باشید. درست مثل این که به یک Community مرتبط مراجعه کرده و یا از یک همکار واردتر از خودتان بپرسید. جالب است بدانید نویسندگان این کتاب از فعالان پروژه NHibernate و Communityهای مربوطه هستند.

NHibernate In Action


این کتاب بر اساس کتاب مشابهی برای Hibernate (جاوا) نوشته شده و در دنیای Hibernate/NHibernate مرجع استاندارد یادگیری Hibernate/NHibernate می‌باشد. کتاب پشتوانه تئوریک خیلی خوبی دارد و سعی کرده همه مباحث را از مقدماتی تا کامل پوشش دهد. این کتاب شبیه کتاب‌های درسی است یعنی ترتیب مطالب آن باید تا اندازه‌ای حفظ شود. چون بیشتر مطالب وابسته هستند به مطالبی که در فصول قبل توضیح داده شده‌اند. در نتیجه این کتاب برای کسانی مناسب است که وقت مناسبی داشته و می‌خواهند NHibernate را از سیر تا پیاز یاد بگیرند. به عبارت دیگر اگر شما در به کارگیری NHibernate کمی عجله داشته و یا صرفاً با مباحث خاصی از آن کار دارید بهتر به سراغ کتاب NHibernate 3.0 Cookbook بروید.
این کتاب کاملاً بر خود NHibernate متمرکز است و خبری از امکانات جانبی NHibernate در آن نیست. حتی از LINQ-to-NHibernate هم چیزی در این کتاب گفته نشده. نکته آخر در مورد این کتاب این که ویرایش جاری آن در حال حاضر یعنی بهمن ۱۳۸۹ بر اساس NHibernate 2.1 است. هر چند که مفاهیم توضیح داده شده در این کتاب در NHibernate 3.0 هم قابل استفاده است، اما اگر این موضوع اذیت‌تان می‌کند می‌توانید کمی صبر کنید. زیر احتمالاً به زودی ویرایش جدیدی از این کتاب بر اساس NHibernate 3.0 منتشر خواهد شد.

NHibernate Reference Documentation & API Version: 3.0.0


هر چند که این منبع یک کتاب غیر رسمی است و منتشر نشده است، اما این منبع، مرجع اصلی و رسمی در مورد NHibernate است. این کتاب همچون دیگر کتاب‌های مرجع تمام جزییات و امکانات NHibernate را از سیر تا پیاز ردیف کرده است. یادگیری و حتی استفاده‌های متوسط از این کتاب کمی سخت است. در نتیجه این کتاب بیشتر مناسب وقتی است که می‌خواهید تمام جزییات و شرایط یک امکان خاص را پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهید.

NHibernate 2 Beginner’s Guide


یک کتاب مقدماتی در مورد کار با NHibernate که ظاهراً نمونه کدهای آن VB.NET می‌باشد. این کتاب از سطح بسیار پایینی شروع کرده و می‌تواند برای برنامه‌نویسان بسیار تازه کار واقعاً مفید و آموزنده باشد. البته اگر آشنایی مختصری با NHibernate یا حتی دیگر ORMها دارید توصیه می‌شود از این کتاب استفاده نکنید چون چیز زیادی در آن پیدا نخواهید کرد.

NHibernate with ASP.NET ProblemDesignSolution (Wrox Blox)‎


این کتاب الکترونیکی حدوداً ۱۲۰ صفحه‌ای بسیار ساده نوشته شده و مقدمات استفاده از NHibernate را در یک برنامه ASP.NET بیان می‌کند. در این کتاب فقط چند بحث اولیه‌ی NHibernate استفاده شده است. این کتاب مناسب برنامه‌نویسان ASP.NETی است که می‌خواهند برای اولین بار از NHibernate در برنامه‌شان استفاده کرده ولی نمی‌خواهد درگیر جزییات آن شوند.

نکته:
آخرین نسخه NHibernate در حال حاضر یعنی بهمن ۱۳۸۹ نسخه ۳ می‌باشد. هر چند که بعضی بخش‌های NHibernate از نسخه 2.1 به 3.0 تغییر چندانی نداشته‌اند اما حواستان به نسخه ذکر شده در هر کدام از کتاب‌ها باشد.

Comments

  1. Afshar Mohebbi

    ‫@علی اقدم:
    آره من خودم از اون لینک خیلی زیاد استفاده می‌کنم.

    مدتی است که دلم می‌خواهم بدانم در ایران چه شرکت‌ها یا افرادی از NHibernate استفاده می‌کنند. شما هم در شرکت یا کارهایتان از NHibernate استفاده می‌کنید؟

  2. علی اقدم

    نه ما در شرکت فعلا از NHibernate استفاده نمیکنیم و در پروژه اخیر بنا به تشخیص تیم معماری از EF4 استفاده می کنیم ولی امیدوارم در پروژه های بعدی از اون استفاده کنیم ولی برای پروژه پایانی کاردانی من از NHibernate استفاده کردم که به دلیل سواد کم عزیزان استاد راهنما و بقیه مجبور شدم ارائه ای در سطح دانشکده برای معرفی NHibernate انجام بدم که مورد توجه همه قرار گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *