‫معرفی کتاب ASP.NET AJAX in Action

حدود ۳ ماه بود که برای آژاکسی کردن یک Web Application نسبتاً بزرگ (با حدود ۳۰۰ صفحه aspx) در حال بررسی راه حل‌های مختلف بودم. بعد از آن که تصمیم گرفتم مابین jQuery و ASP.NET AJAX از ASP.NET AJAX استفاده کنم شروع به یادگیری ASP.NET AJAX کردم. اما بعد از مدتی دیدم بهتر است به جای خواندن مقالات متعدد، یک کتاب خوب پیدا کرده و از روی آن یاد بگیرم. بعد از کمی جستجو سه تا کتاب مناسب پیدا کردم و از بین آن سه کتاب نیز نهایتاً کتاب ASP.Net Ajax in Action را برای مطالعه انتخاب کردم. در ادامه نظرات من را راجع به این کتاب با توجه به این نکات که الف- قرار نیست من کنترل نویسی کنم، ب- تمرکز عمده من باید بر Server Centric باشد نه Client Centric، ج- باید از راه حل‌هایی استفاده کنم که هزینه نگهداری کمتری داشته باشد، د- محیط استفاده Application ما یک محیط اینترانت بدون محدودیت سرعت و کاربران ثابت و همیشگی خیلی معمولی است، می‌خوانید.

این کتاب به دلیل تکرار و مرور مناسب مطالب یادگیری خیلی خوبی دارد و شامل ۱۳ فصل است:
فصل اول: مقدمه‌ای بر فناوری Ajax و ASP.NET Ajax: تقریبا همه برنامه‌نویسان وب به مطالب این فصل اشراف دارند.
فصل دوم: معرفی کتابخانه جاوا اسکریپتی Microsoft Ajax Library: این کتابخانه هم در نوشتن کدهای جاوا اسکریپت بدون در نظر گرفتن آژاکس و ASP.NET مفید است و هم در بحث آژاکس در ASP.NET AJAX. خواندن این فصل به عنوان یک بخش پایه اجباری است.
فصل سوم: یادگیری موثرتر جاوا اسکریپت بر پایه کتابخانه Microsoft Ajax Library: این فصل به شما یاد می‌دهد که چطور با کمک کتابخانه فوق الذکر در جاوا اسکریپت، class، interface، inheritance، enum و… را پیاده سازی کنید. این فصل چه برای آنها که می‌خواهند در فضای client فعال باشند و client centric کار کنند و چه برای آنها که فقط می‌خواهند از UpdatePanel و AjaxControlToolkit کار کنند خیلی ضروری بوده و حتماً باید مطالعه گردد.
فصل چهارم: مروری بر امکانات سمت سرور ASP.NET AJAX: مطالب این فصل که عمدتاً شامل استفاده از UpdatePanel و ScriptManager است را تقریباً همه بلد هستند. در نتیجه نیازی به مطالعه دقیق ندارد.
فصل پنجم: رد و بدل کردن اطلاعات با سرور به طور ناهمزمان از طریق جاوا اسکریپت: مطالعه این فصل دید خیلی خوبی راجع به کار شبکه‌ای می‌دهد. در این فصل نحوه کار با «وب سرویس»ها به طور ناهمزمان (آسنکرون) از طریق جاوا اسکریپت گفته شده که می‌تواند ابزار خیلی راحت و خوبی برای کارهای ساده با سرور باشد.
فصل ششم: کار با UpdatePanel: هر چند این فصل خیلی روی UpdatePanel عمیق نمی‌شود ولی خواندن آن برای یادگیری جزییات کار با UpdatePanel اجباری است.
فصل هفتم: کار با UpdatePanel به طور خیلی تخصصی!: مطالعه و تمرین این فصل به آدم‌های مثل خودم که تمرکزشان روی کنترل‌های سروری است و ترجیح می‌دهند صرفاً از ScriptManager، UpdatePanel و کنترل‌های AjaxControlToolkit است شدیداً توصیه می‌شود.
فصل هشتم و نهم: این دو فصل به مطالعه و بررسی مباحث توسعه Client Centric می‌پردازند و برای افراد علاقه‌مند به Server Centric مثل خودم غیر ضروری هستند.
فصل دهم: Ajax Control Toolkit: مروری مختصر بر Ajax Control Toolkit با تاکید بر مفاهیم Clientی و نحوه توسعه کنترل‌های مربوطه. برای علاقه‌مندان Server Centric بررسی مستقیم خود کنترل‌های Ajax Control Toolkit خیلی مفیدتر است.
فصل یازدهم: XML Script: این فناوری در نسخه‌های اخیر ASP.NET AJAX حذف شده و دیگر ارزش یادگیری ندارد.
فصل دوازدهم: Drag N Drop: چون به آن نیازی نداشتم اصلاً مطالعه نکردم ولی مطمئناً برای افراد علاقه‌مند به درد بخور خواهد بود.
فصل سیزدهم: تمرین آنچه که در ۱۲ فصل گذشته مطالعه شده است. اما چون بیشتر مبتنی بر client بود آن را مطالعه نکردم.
پیوست‌ها، منابع و ایندکس: مطابق هر کتاب دیگری، این سه بخش در خواندن و درک بهتر مطالب کمک خوبی محسوب می‌شوند.

مطالعه بیشتر:
۱- پیوند کتاب در سایت آمازون
۲- پیوند کتاب در سایت ناشر
۳- آشنایی با کتابخانه Microsoft Ajax Library
۴- جاوا اسکریپتی قوی‌تر با Microsoft Ajax Library
۵- ‫فراخوانی Web Service از Client Side
۶- ‫نکاتی تخصصی درباره‌ی UpdatePanel
۷- ‫‫آیا واقعاً بهتر است به جای ASP.NET AJAX از jQuery استفاده کنیم؟
۸- ‫یادگیری ASP.NET AJAX
۹- به روز رسانی صفحات آژاکسی از سمت سرور

Comments

  1. Azadeh Tehrani

    با سلام و احترام خدمت همکار ارجمند
    در صورت تمایل با هم تبادل لینک کنیم. اگر موافق هستید لطفا با مشخصات زیر لینک کنید و خبر بدید تا با چه عنوانی وب زیبای شما را لینک کنیم.

    http://abonan.persianblog.ir
    دانلود کتاب یا عنوان دلخواه خودتان

    با تشکر – آزاده تهرانی
    موفق باشید و در پناه حق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *