پایتون، نود یا ریلز؟ کدام یک در شرکت‌های ایرانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

زمان خیلی زیادی است که بازار کار توسعه نرم‌افزار در ایران عمدتاً منحصر به دات‌نت، جاوا و PHP است. با این وجود چند سالی هم هست که این انحصار در حال شکسته شدن است و پلتفرم‌های جدیدتری در حال ورود به شرکت‌های ایرانی و خارجی هستند. عمده این پلتفرم‌ها که گهگاه اسمشان را در ایران نیز می‌شنویم عبارت هستند از Node.js و Ruby/Rails و Python. هر توسعه‌دهنده یا تیم توسعه نرم‌افزاری باید بتواند میزان حضور و موفقیت آن‌ها را ارزیابی کند تا بتواند برای آینده کاری خود یا برای آینده تیم توسعه نرم‌افزار خود برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهد.
البته مدتی است که در حال ارزیابی فنی هر کدام از سه پلتفرم Node.js و Ruby/Rails و موارد مشابه هم هستم. اما فقط مسائل فنی و قابلیت‌های پلتفرم نیست که در تصمیم‌گیری مؤثر هستند بلکه وضعیت بازار هم باید سنجیده شود. امروز (۲۲ دی ۱۳۹۴) سعی کردم از چند منبع مختلف بررسی کنم که وضعیت آماری سه پلتفرم اصلی Node.js و Ruby/Rails و Python در ایران چطور است.
بخش آگهی استخدام سایت StackOverflow که به تازگی پر از آگهی استخدام‌های ایرانی شده است:
فقط دو آگهی که هر دو مربوط به Python هستند. اینجا و اینجا را ببینید.
بخش استخدام برنامه‌نویس سایت نیازمندی‌های همشهری:
سه آگهی مرتبط با پایتون. اینجا، اینجا و اینجا را ببینید.
دو آگهی مرتبط با Node.js در اینجا و اینجا.
آگهی‌های پراکنده که در لینکدین دست به دست می‌شوند:
یک آگهی مربوط به پایتون در اینجا.
سایت Iran Talent فاقد هر گونه آگهی مرتبط به سه پلتفرم مورد بررسی.
در مجموع ۶ آگهی مربوط به پایتون، ۲ آگهی مربوط به Node.js و هیچ آگهی مربوط به Rails/Ruby است. خیلی جالب است که در آمریکا/اروپا استفاده از Ruby/Rails رواج خیلی زیادی دارد ولی در ایران هیچ خبری از آن نیست. این موضوع کمی عجیب است و نیاز به فکر کردن بیشتری دارد. آیا واقعاً انتخاب پایتون از سوی این شش شرکت و شرکت‌های مشابه کار درستی است؟ نزدیک‌ترین حدس من این است که پایتون یک زبان دانشگاهی است و بیشتر شرکت‌های مربوط به آن جوان و تازه تاسیس هستند. پس ممکن است به خاطر تازه فارغ التحصیل بودن اعضای شرکت‌ها باشد که میل به پایتون اینقدر زیاد باشد. به هر حال دلیل هر چه که باشد نتیجه‌گیری این می‌شود که در حال حاضر پایتون و جانگو بیشترین طرف دار را در بین این چند شرکت نمونه دار هستند (به نسبت Rails و Node.js).

Comments

  1. سيد حسن

    سلام مهندس وقتتون بخير ، يه سوال داشتم ، من تصميم دارم به اروپا مهاجرت كنم و اونجا كار برنامه نويسي رو انجام بدم ، قصد دارم توي ٢ سال در زمينه ي پايتون كار كنم ، سوال اينه كه اصولاً پايتون براي كار در اروپا انتخاب درستي هست ؟ و دوم اگه ايده ي بهتري داري پيشنهاد شما چي هست و چه برنامه اي ؟ ممنون از وقتي كه ميذاريد
    پ.ن. لطفاً پاسخ رو برام ايميل كنيد ، سپاسگزارم

    1. Post
      Author
      افشار محبی

      خوب راستش من از بازار اروپا اطلاعاعت زیادی ندارم. قاعدتا کشور به کشور هم فرق می کنه و همه مثل هم نیستند. در مورد انگلستان می دانم که دات نت خیلی رواج دارد، مشابه خود آمریکا. پایتون کلا روند رو به رشدی داره در همه جا دنیا. فکر می کنم اروپا هم همین طور باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *