معضل جابجایی نیروی انسانی

می‌خواستم یک مطلب کامل در مورد مشکل جابجایی نیروی انسانی از دید شرکت‌های نرم‌افزاری بنویسم. اما دیدم از طرفی ذینفع واقعی من «نیروی انسانی» نیستم و هیچ وقت نمی‌توانم وضعیت شرکت‌ها و دردسرهای آنها را از این لحاظ درک کنم و از دیگر سو مسلماً خیلی‌های دیگر به اندازه کافی به این موضوع پرداخته‌اند و حرف‌های من تکرار مکررات خواهد بود. مع‌الوصف به چند نکته توجه بفرمایید:

* من نیروی انسانی واقعاً از بابت ضررهایی که شرکت مطبوعم از این راه می‌کند متاسفم ولی باور کنید بنا به یک سری دلایل، کار زیادی از دست من نوعی هم بر نمی‌آید.

* واقعاً تاسف می‌خورم که رشته کامپیوتر دومین رشته دانشگاهی پر تعداد (۹ درصد) در کشور است ولی پیدا کردن حتی یک برنامه‌نویس بی‌تجربه و متوسط هم کار خیلی خیلی سختی است.

* به زعم من بخشی از این مشکل مربوط به نحوه کار به شدت سفارشی سازی (Customize) شده شرکت‌هاست به طوری که سویچ کردن از یک فرد به یک فرد را (در صورت جابجایی) به شدت پر هزینه می‌کند.

* اگر مسئولیت یک شرکت با من بود به گزینه پرورش نیروی انسانی هم فکر می‌کردم.

* یکی از دوستان پیشنهاد می‌داد که از برنامه‌نویس‌های هندی استفاده کنیم. هم ارزان قیمت هستند و هم در هر شرایطی کار می‌کنند. البته منظور ایشان استخدام تمام وقت آنها به صورت حضور فیزیکی بود. دکترهای هندی زمان جنگ یادتان می‌آید؟

Comments

  1. ali aghdam

    نکته دوم خیلی نکته ی بجای است ما الان تو شرکت چند ماهه دونبال چند تا دات نت کار خوب میگردیم ولی مثل اینکه تخمشو ملخ خورده!(البته یه پنجاه نفری برای مصاحبه اومدن که اصلا…!)

    الان تو تیم برنامه نویسا دو نفر فوق لیسانس شیمی دارن!!

    به نظر من شرکت ها اگه یکم رو نکته چهار کار کنند می تونند تیم خوبی رو برای خودشون درست بکنند و حتی جابجایی کمتری هم داشته باشن و اصولا یجوری افراد رو به خودشون وابسته بکنند

  2. سید علا سبزپوش

    متاسفانه این واقعیت اکثر شرکتها است . چیزی که اهمیت ندارد همان نیروی انسانی است بعضی وقتها با کمی انعطاف و افزایش حقوق می توان نیروی کار را حفظ کرد اما متاسفانه شرکتها این کار را نمی کنند و براحتی نیروی کار خود را رد می کنند و بعد از آن باید ماهها دنبال نیروی جدید بگردند علاوه بر این بعد از استخدام این نیروی جدید باید چند ماهی هم صبر کرد تا کاملا با گروه هماهنگ شود البته اگر دوام بیاورد
    چیزی که همیشه برای من تعجب آور بوده این است که چرا شرکتهای نرم افزاری دایما در حال چاپ آگاهی استخدام هستند ؟

  3. omid amirloo

    نیروی کار اندک مدتی است که به منابع انسانی در ایران تغییر نام داده است. البته آنهم در نامگذاری نه در مفهوم. مثل تمامی چیزهای دیگر که در اسم مانده ایم و به مفهوم نمیرسیم.
    سازمانها و شرکتها برای حفظ منابع مالی و سخت افزاری خود حاضرند هزینه های سرسام آوری پرداخت کنند ولی برای منابع انسانی که خود …. در اینده نه چندان نزدیک که واقعیت ها جای خود را به عبارات دادند زندگی در این کشور معنی خواهد یافت.

  4. A.Karimi

    ما هم دقیقاً با این مشکل مواجه‌ هستیم. این کلمه تخمش را ملخ خورده را جدیداً در مورد برنامه‌نویس زیاد می‌شنوم و می‌گویم. واقعاً همینطور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *