عدم قدرت جذب فنی

نمی‌دانم این هم از مشکلات خاص رشته ما نرم‌افزاری‌هاست یا این که در بقیه اصناف هم وجود دارد. منظورم مشکل «عدم قدرت جذب فنی» است. در دنیای برنامه‌نویسی شما ممکن است در یک یا چند فناوری یا به طور کلی از لحاظ میزان تجربه به جایی برسید که کمتر شرکت یا تیمی بتواند از تمام توان فنی و تجربه شما استفاده کند. به عبارت دیگر قدرت جذب فنی کامل شما را نداشته باشد. در بهترین حالت ممکن است شرکت‌هایی برای شما وجود داشته باشند، ولی تعداد آنها خیلی خیلی محدود است. در نتیجه هم پیدا کردنشان خیلی سخت می‌شود و هم انعطاف پذیری شما خیلی کم می‌شود.

شاید اصولاً یکی از دلایلی که برنامه‌نویس‌ها بعد از چند سال شغلشان را عوض می‌کنند یا به مهاجرت تن می‌دهند همین باشد. باور کنید رسیدن به احساس «عدم قدرت جذب فنی» توسط شرکت‌ها ناشی از اعتماد به نفس کاذب، غرور یا خود برتر بینی شخص برنامه‌نویس نیست. چون رسیدن به این احساس پیشامد خیلی راحتی محسوب می‌شود.

تصور کنید یک چیز خاص مثل Socket Programming، برنامه‌نویسی به زبان Python، استفاده تمام عیار از سری ابزارهای ALM مثل TFS یا git/TeamCity، اسکرام، TDD یا حتی مدیریت اصولی یک تیم استاندارد برنامه‌نویسی را خیلی خوب بلد هستید. فکر می‌کنید چند نفر باشند که به یکی دو تا از موارد بالا به طور کامل نیاز داشته باشند؟ بیشتر شرکت‌های ایرانی فقط به مقدار کم یا متوسطی از هر کدام از این مهارت‌ها نیاز دارند. نتیجتاً هر چقدر هم که شرکت‌تان را عوض کنید باز هم در محیطی قرار خواهید داشت که قدرت جذب فنی کامل شما را نداشته و مدام کارهای معمولی از شما خواهد خواست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *