ریموت کاری و بعضی آفت های آن

Challenges-of-Remote-Working.

مقدمه

اونهایی که همکار ریموت داشته‌اند یا حتی خودشان مدتی ریموت کار کرده‌اند به احتمال خیلی زیاد می‌دانند که دو تا از آفت های بزرگ این کار، یکی گم شدن آن کار ریموت در زندگی شخص و بقیه کارهای او و دومی پایین آمدن شدید کیفیت ارتباطات می باشد.

مسئله

مورد اول به این معنی که من قرار بوده هر روز 8 ساعت اداری در حال کار باشم ولی یواش یواش ساعت شروع به کار را عقب تر انداخته ام، وسط کارم رفتم بیرون کار بانکی انجام داده‌ام و حتی یک پروژه دیگر گرفتم که آن را در وقت اصلی‌ام انجام می‌دهم ولی آن کار ریموت را منتقل می‌کنم به ساعت‌های بدون بازده ام در نیمه های شب.

این اتفاق ناخوشایند صور مختلفی دارد از جمله:

  • جابجا کردن ساعات شروع و پایان کار مثل جابجایی کار از ساعات 9 تا 17 به ساعت مثلاً 12 تا 20
  • کم و زیاد کردن تعداد ساعاتی که باید هر روز کار انجام می‌شده، مثلاً بعضی روزها 2 ساعت و بعضی روزها 12 ساعت به جای 8 ساعت متعارف
  • منتقل کردن کار به ساعت‌های کم بازده روز مثل نیمه شب‌ها
  • قاطی شدن زندگی با کار، مثل وسط روز خرید منزل انجام دادن یا به بانک رفتن برای انجام امور شخصی
  • اجازه دادن به عوامل مختلف حواس پرتی برای از بین بردن تمرکز در زمان کاری از جمله مطالعه اخبار و چک کردن مداوم شبکه‌های اجتماعی
  • انجام پروژه هم‌زمان با کار اصلی

وقتی که کیفیت کار شخصی بنا به چنین دلایلی پایین می‌آید، رضایت کارفرما و هم تیمی هایش هم به همین اندازه یا شاید بیشتر هم پایین می آید. مهم نیست به چه دلیلی ریموت کار شده اید، به خاطر کرونا یا دوری از محل کار، اگر نتوانید این مشکلات را مدیریت کنید هم برندتان خراب می‌شوند هم به راحتی در معرض از دست دادن پروژه یا شغل قرار می گیرید. علاوه بر اینها، روند پیشرفت پروژه یا تولید محصول به خاطر کیفیت پایین کار یک نفر به خطر می‌افتد و آن یک نفر شما هستید.

مورد دوم، یعنی کیفیت پایین ارتباطات هم به همین شدت ولی به نحو دیگری کار را خراب می کند. وقتی که نتوانید درست و مؤثر ارتباط برقرار کنید، باز هم پیشرفت کار را به خطر انداخته اید.

چند تا از مصادیق مشکل ارتباطی که در کار ریموت پیش می آیند:

  • عدم اطلاع بقیه تیم از حضور و آنلاین بودنتان
  • کسی از کارهایی که شما انجام می‌دهید و جزییات آن با خبر نیست. چون شما نه ایمیل روزانه می فرستید، نه در واتساپ مشارکت کافی دارید و نه در سیستم‌های Issue Tracker تیم و شرکت تان مشارکت کافی دارید.
  • عدم جواب دهی به‌موقع به تماس ها و سؤالات همکاران که باعث می‌شود بخشی از کار به خاطر جوابگو نبودن شما لنگ بماند
  • استفاده نابجا از مدیوم ارتباطی. مشکلات خیلی کوچک را شاید بتوان با واتساپ و اسلک و پیام رسان ها برطرف کرد ولی برای رفع خیلی از مشکلات بهتر است که تماس تلفنی داشته باشید.
  • تنبلی در تشریح و مستند سازی هر آنچه که برای درک بهتر مسائل مورد نیاز است. گاهی اوقات اگر بتوانید یک نمودار کوچک بسازید خیلی بهتر توانسته اید مفهوم مورد نظرتان انتقال دهید تا زمانی که ده دقیقه راجع به آن صحبت کنید
  • تأکید بیش از حد به فرهنگ شفاهی خصوصا در جاهایی که سابقه مکتوب مباحث حل یک مسأله در آینده و توسط بقیه تیم نیز مورد نیاز خواهد بود.

دقت کنید که ریموت کار کردن با فریلنسر بودن یا کار پروژه ای انجام دادن متفاوت است. در حالت اول شما متعهد می‌شوید که در زمان های مشخصی آنلاین شده و کار انجام دهید ولی در حالت دوم لزوماً چنین تعهدی نداده اید. فریلنسر ها عموما آزادی عمل دارند در زمان انجام کار. آن‌ها می‌توانند نصفه شب کار کنند یا حتی آخر هفته ها. اما ریموت کارها این‌طور نیستند. آزادی عمل آن‌ها فقط در انتخاب مکان کار است نه در انتخاب زمان کار. متأسفانه بعضی دوستان، آگاهانه یا نا آگاهانه موضوع ریموت کاری و فریلسنری را با هم قاطی می کنند. یک فریلنسر معمولاً ریموت کار هم هست ولی یک ریموت کار لزوماً فریلنسر نیست و دلیلی ندارد که آزادی عمل فریلنسرها را هم داشته باشد.

راه حل

یادتان باشد به هر دلیلی هم که ریموت کار شده باشید باز باید حواستان باشد که نسبت به کارتان و شرکت یا تیمی که باهاش کار می‌کنید متعهد هستید. تعهد شما مشارکت در پیشبرد پروژه یا تولید محصول یا ارائه پیوسته خدمات و همکاری با تیم است، آن هم در قالب زمانی مشخص. چند توصیه که شاید به دردتان بخورد:

  • تصمیم بگیرید که ریموت کار خوبی باشید. از کار ریموت ناراضی هستید، شجاعت داشته باشید و آن را اعلام کنید.
  • منظم باشید. هر روز در ساعت مشخصی کارتان را شروع و در ساعت مشخصی به پایان برسانید. درست همان‌طور که یک کارمند حضوری انجام می دهد.
  • در برقراری ارتباط خساست به خرج ندهید. هر روز اول کار و آخر کار تلفن هماهنگی داشته باشید. در طول روز چندین بار در ابزار ارتباطی که دارید اعلام کنید که روی چه چیزی کار می‌کنید و روند پیشرفت کار چطور است.
  • اگر در کنار خانواده هستید، خیلی جدی به آن‌ها بگویید که در طول ساعات کاری نمی‌توانید برای آن‌ها وقت بگذارید.
  • پروژه هم‌زمان یا کار هم‌زمان قبول نکنید
  • اگر مقدور است، یک فضای کاری خوب و یک میز و صندلی خوب برای خودتان فراهم کنید.
  • استفاده از شبکه اجتماعی را محدود کرده و به بعد از ساعات کاری منتقل کنید. اگر نیاز به رفرش شدن دارید، قدم بزنید، به گل‌ها آب بدهید یا دقایقی را کنار پنجره بایستید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *