خودتان را تبلیغ کنید: شرکت‌ها

از مهم‌ترین مشکلاتی که در بازار کار نرم‌افزار کشور وجود دارد نبود ارتباطات کافی بین برنامه‌نویس‌ها/توسعه‌دهنده‌ها از یک سو و شرکت‌ها/تیم‌های نرم‌افزاری و برنامه‌نویسی از دیگر سو می‌باشد. همیشه شرکت‌ها در جذب برنامه‌نویس دلخواه دچار مشکل هستند و بالعکس یعنی برنامه‌نویس‌ها هم در پیدا کردن شرکت دلخواه خود دچار مشکلات فراوانی هستند. یک طرف این قضیه برنامه‌نویسانی هستند که خودش را به خوبی در صنف برنامه‌نویسی و نرم‌افزار معرفی نکرده‌اند و طرف دیگر قضیه، که این نوشته درباره‌ی آنهاست، شرکت‌هایی هستند که امتیازات و شرایط خوب خود را به خوبی به برنامه‌نویسان جوینده‌ی کار معرفی نکرده‌اند.

خیلی از شرکت‌هایی که از نزدیک دیده‌ام وقتی نیاز به جذب یک برنامه‌نویس جدید دارند از همه‌ی کانال‌های ممکن برای این کار استفاده می‌کنند. آنها برای این کار از شبکه دوستی و شبکه اجتماعی خودشان یا کارمندانشان، آگهی در سایت شرکت خودشان، آگهی دیواری در محل‌های خاص مثل دانشکده‌های کامپیوتر دانشگاه‌ها، آگهی در سایت‌های کاریابی مختلف مثل JobIran، ITJobs و IranTalent، آگهی در نیازمندی‌های همشهری و دست آخر آگهی در صفحات اصلی روزنامه‌ها استفاده می‌کنند. اما بعضی وقت‌ها نتیجه کار آن چیزی نیست که می‌خواستند. یعنی به جای چند روزمه خوب و قوی تعداد زیادی رزومه ضعیف، ناقص و به درد نخور به دستشان می‌رسد که هیچ کدامشان ارزش استخدام ندارند.

اما چرا این همه جستجو نتیجه‌ای در بر ندارد؟ آیا همه برنامه‌نویس‌ها با هم مهاجرت کرده‌اند؟ خیر. چون همیشه تعداد زیادی برنامه‌نویسان با تجربه در بازار کار کشور حضور دارند. از طرفی تعداد برنامه‌نویسان تازه کار ولی خوب هم چندان کم نیست. آیا برنامه‌نویس‌ها به محل کار فعلی‌شان سفت چسبیده و اصلاً به این فکر نمی‌کنند که به دنبال شرکت دیگری باشند؟ خیر. همه این را می‌دانند که برنامه‌نویس‌ها هم مثل دیگر مشاغل همیشه گوشه چشمی به دیگر شرکت‌ها و فرصت‌های کاری داشته و آنها را به این راحتی از دست نمی‌دهند. آیا شرایط مالی شرکت جدید جذابیت کافی را ندارد؟ تا اندازه‌ای خیر. چون گاهاً شرکت‌ها دست و دلبازی خوبی داشته و حاضرند حقوق مناسبی هم بپردازند.

پس ریشه مشکل چیست؟ به اعتقاد شخصی من، اقلاً در پاره‌ای از موارد که خودم و بعضی از دوستانم تجربه کرده‌ایم مشکل بر می‌گردد به این که شرکت مورد نظر، خودش، نحوه‌ی کارش، تیمش، شرایط کاری‌اش و ده‌ها چیز دیگر را به خوبی معرفی نکرده است. برای من نوعی هیچ معلوم نیست که اگر به آن شرکت بروم با چه چیزهایی روبرو خواهم شد و چطور کار خواهم کرد. همیشه هم آن قدر وقت کافی وجود ندارد که شخصی در روند مصاحبه و استخدام شرکت کرده و از آن طریق اطلاعات بیشتری راجع به آن شرکت کسب کند. گذشته از این همیشه هم نمی‌توان همه چیز را از طریق یکی دو ملاقات اولیه فهمید.

به نظر من اگر شرکت‌های نرم‌افزاری بتوانند شرایط و محیط کاری‌شان را به خوبی معرفی کنند، چه بسا که برنامه‌نویس‌ها برای استخدام در آنجا صف کشیده و برای قبولی در مصاحبه چندین روز مطالعه فشرده خواهند داشت. نه این که حتی در قرار مصاحبه هم حاضر نشوند. قیاس چندان اشتباهی نخواهد بود اگر گفته شود بهتر است شرکت‌های نرم‌افزاری خودشان را با گوگل مقایسه کنند. گوگل به عنوان شرکتی که توانسته مزیت‌های استخدامی خودش را به همه بشناساند چنان شهرتی در استخدام برنامه‌نویس پیدا کرده که افراد حتی دعوت به مصاحبه خود در گوگل را با افتخار تمام در وب‌لاگ‌هایشان اعلام می‌کنند. درست است که هیچ کدام از شرکت‌های ما در حد و اندازه گوگل نیستند ولی دقت کنید که گوگل از این راه چه شانس مضاعفی برای جذب برنامه‌نویسان درجه یک و در نتیجه توسعه بیشتر خودش پیدا کرده است.

اما چه راه‌هایی برای شناساندن شرایط، امکانات، ظرفیت‌ها و جذابیت‌های یک شرکت نرم‌افزاری به برنامه‌نویسان جویندگان کار وجود دارد؟ چطور می‌شود استخدام در یک شرکت نوعی را جذاب نشان داد؟ مطمئناً خود شرکت‌ها روش‌هایی برای انجام این کار دارند ولی راه‌هایی هم به ذهن من به عنوان یک برنامه‌نویس می‌رسند که عبارت هستند از:

۱- فقط به آگهی در سایت‌ها اکتفا نکنید، آگهی در رسانه‌های کاغذی می‌تواند اعتبار شما را نشان دهد.
۲- نام تعدادی از برنامه‌نویسان و دیگر اعضای تیم برنامه‌نویسی و مختصری از سوابقشان را در سایت قرار دهید. با این کار بقیه از بزرگی و قدرت تیم برنامه‌نویسی شما با خبر خواهند شد.
۳- از نحوه‌ی کار، متودودلوژی و تکنولوژی‌های مورد استفاده، ساختار تیم و ابزارهای مورد استفاده بگویید.
۴- چند تا از نمونه کارهایتان را معرفی کرده و مختصری از روش پیاده‌سازی آنها بگویید.
۵- کمی از مزایای شغلی و مالی شرکت‌تان بگویید هر چند تقریبی.
۶- اگر برنامه‌های فوق العاده آموزشی یا رفاهی دارید، از آنها هم بگویید خصوصاً برنامه‌های آموزشی را. چون برنامه‌نویس جماعت همیشه نیاز شدید به آموزش و بازآموزی دارد.
۷- به نوعی نشان دهید که امنیت شغلی در شرکت شما بالاست.
۸- همیشه منتظر مراجعه برنامه‌نویسان برای استخدام نباشید، گاهی اوقات هم شما آنها را شناسایی کرده و دعوت به کار کنید. این کار تیزبینی شما را نشان می‌دهد.
۹- در مصاحبه‌ها یا در سایت شرکت‌تان روند پیشرفت شغلی، اهداف و برنامه‌های شرکت‌تان را تشریح کنید. اجازه دهید افراد جدید تصویر روشنی از آینده خود و شرکت شما داشته باشند.
۱۰- مصاحبه با افراد جدید را در حد و اندازه جلسات فروش محصول جدی بدانید و این را به فرد مصاحبه شونده هم انتقال دهید. اجازه دهید او فکر کند جز مهمی از شرکت خواهد بود.
۱۱- ترجیحاً در گردهمایی‌های مرتبط با توسعه و تولید نرم‌افزار شرکت کرده و قدرت تیم برنامه‌نویسی‌تان را نشان دهید.

برای آن که ایده‌های بیشتری پیدا کنید می‌توانید نگاهی به صفحات استخدام نیرو در شرکت‌های تولید نرم‌افزار در سراسر دنیا انداخته یا به سایت‌های کاریابی خارجی خصوصاً careers.stackoverflow.com مراجعه کنید.

توجه:
لطفاً توجه شود عمده این متن بر اساس نظرات و سلایق شخصی خودم نوشته شده و ممکن است بعضی جاها با نظرات دیگران ناهمخوانی فاحشی داشته باشد. بنابراین خوشحال می‌شوم نظر و سلیقه شما را هم چه به عنوان برنامه‌نویس و چه به عنوان مدیر شرکت بدانم.

Comments

  1. سید علا سبزپوش

    واقعا زیبا نوشتی
    خود بنده چند وقتی هست که می خواهم محل کارم را عوض کنم اما بزرگترین مشکل من این است که این شرکتها هیچ گونه اطلاعاتی در مورد خودشان نمی دهند ، واقعا مردد شدم که چگونه محل کار جدیدی را پیدا کنم که بتوانم در آن کار کنم

  2. فرشاد

    ممنون از دو مطلب خودتان را تبلیغ کنید.

    در مورد شرکت ها به نظر من اول بیشتر اونها باید یاد بگیرن که داشتن صرفا مدرک، دلیل بر بلد بودن نیست. مخصوصا توی ایران که توی دانشگاه چیز زیادی یاد نمیدن و اگر بخواهی چیزی بلد باشی، باید خودت آستین ها رو بالا بزنی.
    این یک مسئله، مسئله دیگه هم بر میگرده به اینکه بعضیها یه چیزی خوندن ولی بعدا بنا به دلایلی اومدن توی خط برنامه نویسی، اینها هم مشکلات زیادی دارن.
    کلا دو دسته بالا مشکل میتونن کار پیدا کنن از طریق آگهی ها

  3. farbod

    سلام.این مطلب و مطلب قبلی که در مورد برنامه نویس ها بود بسیار عالی بود.فقط داشتن توان فنی یا مدیریتی کافی نیست.معرفی اینها هم مهم و برای همه مفیده.خود من به عنوان برنامه نویس تصمیم گرفتم این موارد رو رعایت کنم.بسیار متشکرم

  4. شرکت وستا

    من همینجا اعلام می کنم که شرکت ما یک شرکت فنی با یک جو صمیمی هستش و پیوسته به دنبال برنامه نویسهای علاقه مند به پیشرفت می گردیم در مورد قوانین وضوابط هم بیشتر از اکثر شرکتها پایبند به قوانین به نفع برنامه نویس هستیم افراد علاقه مند به برنامه نویسی تحت وب با Asp.net با شماره زیر تماس بگیرند یا رزومه خودشون رو به آدرس
    jobs@vestasoft.ir
    بفرستند
    شماره تماس
    88285424
    شرکت وستا – مهندس ولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *