خرابی‌های انتشاری سخت‌افزاری

چه کسی باور می‌کند که خرابی یک پاور باعث خرابی Mainborad خودش و Power و Mainborad کامپیوتر دیگری بشود؟ متاسفانه این خرابی به صورت یک مشکل انتشاری از یک قطعه به یک قطعه دیگر و از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر به سرعت برای من اتفاق افتاد.

داستان از این قرار است که یک سرور در حال کار را از دفتر به منزل منتقل کردم (به خاطر قطعی‌های مکرر اینترنت) و در منزل از کار افتاد. لازم به ذکر است که فن پاور سرور مدت‌ها مشکل داشت و من آن را عوض نکرده بودم. اما انتقال سرور به منزل با احتیاط کامل انجام شد. نوع خرابی سرور به این صورت بود که وقتی آن را به برق می‌زدم دکمه‌های جلوی پنل آن شروع به چشمک زدن می‌کردند و هر چقدر که دکمه روشن را می‌زدم چیزی روشن نمی‌شد.

اولین حدس خرابی پاور بود. فیش اصلی پاور را از کیس جدا کردم و سعی کردم با برقراری اتصال بین آن دو سیم سبز و مشکی معروف آن را روشن کنم. پاور روشن نشد. چندین بار دیگر سعی کردم و در یکی از سعی‌ها در حالی که پاور وصل بود دو سیم دیگر را وصل کردم. این کار آن طور که در نهایت فهمیدم شروع بدبختی‌ها بود. وصل کردن این دو سیم باعث به وجود آمدن جرقه و بلند شدن دود از یک جای خاص مادربرد شد! (البته این احتمال هست که مادربورد با همان خرابی اولیه پاور خراب شده باشد)

چون نتوانستم کار را از پیش ببرم و هنوز امیدوارم بودم مادربورد سالم باشد، پاور یک سیستم دیگر را روی سرور امتحان کردم.هیچ چیزی روشن نشد. با چندین بار تلاش دیگر باز هم هیچ چیزی روشن نشد. این بار پاور سرور را روی سیستم کمکی سوار کردم. سیستم کمکی هم روشن نمی‌شد. تا اینجای کار برایم مسجل شده بود که مادربرد و پاور سیستم سوخته است. پس بهتر است هارد آن را باز کرده و روی سیستم کمکی بگذارم بلکه سرور دوباره سرپا شود. اما زهی خیال باطل! سیستم کمکی هم با وجود مادربرد و پاور خودش دیگر کار نمی‌کرد. حدس زدم پاور این یکی هم سوخته باشد. هر چند هرگز نشنیده بودم خرابی مادربرد (سرور) بتواند باعث خرابی پاور (سیستم کمکی) بشود.

روز بعد با یک مادربورد و دو پاور خراب راهی تعمیرگاه شدم. مادربورد ۲۰ تومان هزینه تعمیر، یکی از پاورها ۸ تومان و دیگری ۵ تومان هزینه تعمیر داشتند. همه را برای تعمیر گذاشتم. اما برای یکی از پاورها قرار شد یک ساعت دیگه برگردم. در بازگشت متوجه شدم که پاور قابل تعمیر نیست. به جایش یک پاور دست دوم از همان تعمیرگاه خریدم ۷ تومان. پاور را به منزل بردم و روی سیستم کمکی نصب کردم. روشن نمی‌شد. فردای دوم سیستم کمکی را به هم تعمیرگاه بردم و متوجه شدم این مادربورد هم سوخته است! تا اینجا دو پاور و دو مادربورد! مادربورد و پاور سرور را به منزل بردم و سوار کردم. لعنتی باز هم روشن نمی‌شد. فردای سوم به تعمیرگاه بازگشتم. تعمیرکار مدعی بود که حتما یک وسیله USB مورد دار را به دستگاه وصل کرده‌ام که این طوری شده. قسم و قرآن خوردم که این سرور است و حتی مانیتور و صفحه کلید هم به آن وصل نکرده‌ام. زیر بار نمی‌رفت. قرار شد جای دیگری از مادبورد را دستکاری کند که درست شود. از ترس خرابی‌های مجدد قبول نکردم. به جای آن یک مادربورد مشابه خریدم به مبلغ ۵۰ تومان و روانه منزل شدم.

حالا بعد از گذشت سه روز، چندین ساعت صرف وقت، خوابیدن سه روز سرور و حدود ۸۰ تومان هزینه‌های مختلف تعمیر و خرید هر دو سیستم مجددا سرپا هستند و در طول چند ساعتی که از روشن شدنشان می‌گذرد دچار مشکل نشده‌اند.

درس‌هایی که از این مصیبت عظما گرفتم:
۱- همیشه حواسم به Maintanance ویندوز سرور بود اما به Maintance سخت‌افزار آن توجه کافی نکرده بودم. خرابی فن پاور را مدت‌ها می‌دیدم ولی توجهی به آن نمی‌کردم. اگر برنامه منظمی برای Maintance سخت‌افزار می‌داشتم دچار این مشکلات نمی‌شدم.

۲- به موارد تعمیری نمی‌شود خیلی اعتماد کرد. دفعه اول تعمیر مادربورد، آن را در محل تعمیرگاه امتحان کردم. اما همین که به منزل برگشتم، مجددا از کار افتاد.

۳- پاساژ کامپیوتر ایران، پایین‌تر از میدان ولیعصر در حال حاضر (تیر ۱۳۹۱) مملو شده از تعمیرگاه‌های مختلف. در صورت ضرورت می‌توان از آنها استفاده کرد.

۴- اگر به یک سیستم ویندوز ایکس پی برای کارهای تست یا کمکی سرور نیاز داشتید می‌توانید یکی از کیس‌های موجود در این تعمیرگاه‌ها و فروشندگان دست دوم را به قیمت فقط ۱۲۰ تومان تهیه کنید.

نکته جالب این که در زمان حضور در تعمیرگاه شخصی برای تهیه سیستم Core i 7 مراجعه کرد! سیستمی که هنوز نو آن را خیلی‌ها نمی‌خرند.

Comments

  1. Saleh Souzanchi

    من هم تجربه بدی مثل تجربه شما داشتم. البته مال خیلی وقت پیش ها بود. اما از اون موقعه تا الان هر از گاهی روی صدای فن و هارد تمرکز میکنم.  صدای فن ضعیف نشده باشه و هارد تق تق های کوچیک نداشته باشه.
    البته هارد های جدید کم پیش میاد. اما دوبار دیدم که هارد با یک سری صداهای نا منظم آخرش کرش کرده و فاتح…..

  2. Samira5896

    پاور کامپیوتر مهم ترین بخش کامپیوتر هست منتهی تو محاسبات عمومی خیلی روش حساب نمی کنند

    پاورهای خوب قیمت های خوبی هم دارند مثل گرین اما واقعا به خاطر امنیتی که دارند و کیفیتی که دارند قابل اعتماد و ارزش هزینه کردن حتی در حد چند برابر را دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *