تجربه‌ای شیرین با «آژاکس»‏

asp.net ajax
تنها تجربه من با آژاکس مربوط به زمانی است که هنوز نسخه‌های «اطلس» روی بتا بودند و چون علاقه خودم هم بیشتر به سطح سرویس و Performance بود تا به UI در نتیجه چیز زیادی راجع به برنامه نویسی با آژاکس و سختی و آسان آن نمی‌دانستم. در طول چند روز گذشته مجبور شدم برای رفع یک خطا کمی با آژاکس درگیر شده و یک نمونه برنامه ساده بر اساس آن بنویسم. در این نمونه چند خطی که کاملا در حد یک Hello World بود، یک دکمه ساده روی صفحه گذاشته و با هر بار کلیک روی آن ساعت را روی خود دکمه نشان می‌دادم. یک کنترل ConfirmButtonExtender (از مجموعه کنترل‌های AjaxControlToolkit) را هم روی صفحه گذاشتم و به آن گفتم هر بار که روی دکمه نمایش ساعت کلیک شد از کاربر تایید بگیرد و اگر کاربر عملیات را لغو کرد هیچ اتفاق خاصی نیفتد در غیر این صورت ساعت را نمایش دهد. این هم کد آن که در VS 2008 نوشته شده است:

<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true" 
CodeFile="Default.aspx.cs" Inherits="_Default" %>
<%
@ Register Assembly="AjaxControlToolkit"
Namespace="AjaxControlToolkit" TagPrefix="ajax" %>
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<
head runat="server">
<
title>Untitled Page</title>
</
head>
<
body>
<
form id="form1" runat="server">
<
asp:ScriptManager ID="ScriptManager1" runat="server">
</
asp:ScriptManager>
<
ajax:ConfirmButtonExtender ID="cbe1" runat="server"
ConfirmText="Are you sure???" TargetControlID="btn1">
</
ajax:ConfirmButtonExtender>
<
asp:Button runat="server" ID="btn1"
OnClick="btn1_Click" />
</
form>
</
body>
</
html>

خوبی این کد و بقیه نمونه‌هایی که در سایت ASP.NET AJAX Control Toolkit قرار دارد این است که در فایر فاکس هم به راحتی اجرا می‌شود. نمونه‌ی قابل اجرای همین کد در سایت آژاکس در اینجا قرارد دارد.

مراجع
نمونه برنامه‌های آژاکسی ASP.NET AJAX Control Toolkit

Comments

  1. mehdivk

    به نظر بنده یکی از نکات تاریک ASP.net همین ASP.net Ajax و ASP.net Ajax Control Toolkit هست ، حجم خیلی زیاد فایل های js که به واسطه استفاده از یک کنترل ساده به صفحه import میشه و در کنارش وضعیت خیلی بده اینترنت مملکت خودمون را کنارش بگذارید و همچنین Compatible نبودن ASP.net Ajax و ASP.net Ajax Control toolkit با خیلی از کنترل های ASP.net و حقه های مسخره ای که باید استفاده کنیم تا بتونیم اینها رو با هم داشته باشیم شخص بنده رو پشیمون کرده و ترجیچ میدهم از پایه همه چیز رو خودم کد بنویسم و از ASP.net Ajax و ASP.net Ajax Control toolkit به هیچ وجه استفاده نکنم ، مسخره بازی های این دو عنصر تکنولوژی ASP.net پایان پذیر نیستند

  2. افشار محبی

    ولی کد نویسی به طور مسقیم و بدون استفاده از یک فریم‌ورک آژاکسی خیلی سخت و وقت‌گیر. احتیاج به دانش بیشتری هم دارد. ای کاش راه بهتری وجود می‌داشت.

  3. ناشناس

    salam man daram roye yek proje kar mikonam ke bayad dar bareye AJAX bashe.

    age baraton momkene be man matlab ba reference khob mese IEEE be zabane English moarefi konid

    ba tashakor

    Adrresse email:matin_katebi@yahoo.com

  4. افشار محبی

    @حسن: ما تعداد زیادی صفحه aspx داریم که واقعاً فرصت نمی‌کنیم همه اونها را با jQuery آژاکسی کنیم چون همه اونها (نزدیک به ۷۰۰ صفحه) قبلاً نوشته شده‌اند و چند سال است که در حال استفاده هستند. به ناچار مجبور هستیم راه حلی پیدا کنیم که بتوانیم با سرعت بیشتر و هزینه کمتری صفحات قدیمی‌مان را آژاکسی کنیم بدون این که ساختارهایمان خیلی به هم بریزد.
    غیر از این، برنامه ما در اینترانت کار می‌کند و خیلی حساسیت روی حجم نداریم.
    ضمناً اگر همه مشکلات را هم برطرف کنیم باز هم یک مشکل دیگر باقیست: رییس بزرگ (مدیر پروژه) نمی‌خواهد برنامه‌نویس‌هایش و خودش درگیر jQuery شوند. او ترجیح می‌دهد همه از ASP.NET AJAX استفاده کنند. به همین خاطر ما هم اجازه نداریم از jQuery استفاده کنیم، به همین سادگی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *