بی‌توجهی به گزارشات سیستم

یکی از مراحل تولید هر سیستمی بخش گزارشات آن است. با این که در بیشتر سیستم‌ها خصوصاً سیستم‌های مالی و اداری و امثال آنها که پر از Businness هستند، درک و پیاده‌سازی گزارشات بخش مهمی از سیستم را تشکیل می‌دهد، ولی متاسفانه اهمیت کافی به آنها داده نمی‌شود.

معمولاً در تحلیل و طراحی سیستم چندان توجهی به گزارشات نشده و پیاده‌سازی آن تا آخرین روزهای فاز توسعه عقب انداخته می‌شود. در چنین روزهایی هم افراد اصلی تحلیل و طراحی چندان در دسترس نیستند، دیگر افراد تیم تا اندازه‌ای منطق پشت گزارشات را به فراموشی سپرده‌اند و حتی نمایندگان مشتری هم عوض شده یا دیگر وقت کافی برای پاسخگویی به سوالات مجری را ندارند. علاوه بر این‌ها اگر برای پیاده‌سازی گزارشات نیاز به دستکاری مختصری در ساختار برنامه یا جداول آن باشد انجام آن کمی سخت می‌شود چون ساختار برنامه در مراحل قبلی نهایی شده و به تایید رسیده. در بعضی شرکت‌ها هم پیاده‌سازی گزارشات به طور کامل به افرادی سپرده می‌شود که تخصص آنها صرفاً کار با ابزارهای گزارش‌ساز مثل SQL Server Reporting Services است و چندان از Businness سیستم خبر ندارند.

گاهی اوقات با خودم فکر می‌کنم واقعاً چرا باید همچین داستان‌هایی به وجود آمده و کیفیت کار را پایین بیاورد. در حالی که می‌شود در همان مراحل طراحی سیستم، queryها، scriptها یا سرویس‌های مربوط به گزارشات را آماده و تست کرده و در مراحل پایانی فقط گزارشات را به آنها وصل کرد.

Comments

  1. Mohammad Shams Javi

    سلام

    عموما یکی از دلایل تاخیر در طراحی گزارشات، عدم آمادگی مشتری یا نماینده آن برای تعریف جزئیات مورد نیاز گزارش است.

    هر چند که از همان ابتدا،کلیات گزارشات مورد نظر مشتری بخش مهمی از امکانات مورد نیاز برنامه را مشخص میکنند، اما فکر میکنم موکول کردن پیاده سازی کامل آنها به انتهای پروژه کار اشتباهی هم نباشد.

  2. امید امیرلو

    در خصوص تولید سیستم اطلاعاتی دو حالت حداقل در ایران وجود دارد.
    درخوایت کننده گزارشاتی دارد که برای آن سیستمی نیاز دارد تا بتواند اطلاعات آنرا جمع آوری و سپس مشابه همان گزارش را با دقت و سرعت و … بیشتر تولید کند.
    دوم درخواست کننده نیاز گزارش خود را هنوز نمیداند و درکی از سیستم مکانیزه ندارد.
    امروزه این موضوع با سیستم های گزارش ساز تقریبا دیگر بی معنی شده است که یک سیستم اطلاعاتی گزارشات استاتیک داشته باشد.
    هر تولید کننده سیستم به همراه سیستم خود یک گزارش ساز تحویل میدهد که کاربر هر گزارشی بخواهد تولید کند.
    حال این گزارش میتواند در سطح MIS / DSS و یا حتی بالاتر باشد.

  3. Afshar Mohebbi

    ‫@امید امیرلو: ولی به نظر من فقط سیستم‌های خاصی هستند که بتوان از گزارش‌های دینامیک در آنها استفاده کرد.

    به عقیده من اگر تیم برنامه‌نویسی بدون آن که بداند چه گزارش‌هایی قرار است در سیستم موجود باشند شروع به پیاده‌سازی نماید ریسک کرده و ممکن است خیلی دیر متوجه بعضی نیازمندی‌های پروژه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *