امتحان ورود کارشناسی ارشد

روز جمعه ۲۹ مرداد ۸۹ امتحان ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی فن‌آوری اطلاعات دانشکده آموزش‌های الکترونیک دانشگاه شیراز در محل موسسه آیین زندگی حوالی آریاشهر برگزار شد. امتحان گرایش طراحی و تولید نرم‌افزار شامل سوالاتی از دروس زبان، ریاضی، برنامه‌سازی و مهندسی نرم‌افزار بود. صرف نظر از ایردات معمول امتحان، می‌توان ایراداتی را هم به سولات دو درس برنامه‌سازی پیشرفته و مهندسی نرم‌افزار وارد کرد.

۱- زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده جاوا بود و آن‌هایی که مثل من به جای جاوا، سی‌شارپ بلد بودند خیلی متضرر شدند. البته این موضوع از قبل هم اعلام شده بود ولی اعلام قبلی آن فرق آنچنانی در اصل موضوع ایجاد نمی‌کرد.

۲- سوال ۳۳ کاملاً اشتباه بود. کد داده شده وارد حلقه بی‌نهایت می‌شد و البته هیچ کدام از خروجی‌های داده شده در گزینه‌های داده شده را تولید نمی‌کرد. به اصل سوال و گزینه‌های آن دقت کنید:

Public class test {
Public static void main(String[] args)
{
for (int j=1; j<=5; j++) {
for (int k=1; j<=j; k++)
System.out.print('*');
System.out.println();
}
}
}

گزینه اول
*****
****
***
**
*
گزینه دوم
*****
****
***
**
*
گزینه سوم
*
**
***
****
*****
گزینه چهارم
*
**
***
****
*****

البته اگر شرط حلقه دوم را با k<=j عوض کنیم مشکل حل شده و گزینه چهار صحیح خواهد بود.

۳- یک سوال سه بار تکرار شده بود! سوالات ۵۰ و ۵۴ کاملاً یکی بودند و سوال ۵۶ هم همان سوال ۵۰ و ۵۴ بود که فقط کمی متن آن عوض شده و جای دو تا از گزینه‌ها عوض شده بود. سوال عبارت بود از «کدام یک از موارد زیر در طراحی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.»

۴- در بعض از سوال‌ها از معادل‌های فارسی نامأنوسی استفاده بود که جواب دادن به سوالات را بی‌دلیل سخت می‌کرد. از جمله «واسط» به جای interface در سوال ۵۶، «تغییر دهنده» به معنی کلمات public و private که در ابتدای تعریف متودها و دیگر اعضای کلاس‌ها می‌آید.

۵- اشتباهات تایپی و گرامری هم که نایاب نبودند. مثلاً به گنگی سوال ۵۷ دقت کنید: «همبستگی (cohesion) یک نمایان کیفی است از میزان درجه این که یک ماژول …» گزینه اول: بتواند به صورت فشرده‌تر نوشته شود. گزینه دوم…

من البته هیچ وقت به جاوا برنامه ننوشته‌ام ولی حدس می‌زنم اگر یک برنامه‌نویس جاوا در این امتحان شرکت می‌کرد سوتی‌های دیگری هم را پیدا می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *