ابزار ارتباطی تیمی: تلگرام یا اسلک؟

می‌خواهیم برای ارتباط درون گروهی یک تیم توسعه نرم‌افزار یک ابزار ارتباطی مناسب انتخاب کنیم. قدیم تر ها از Yahoo Messenger استفاده می شد. بعضی تیم ها از Chatroom در TFS استفاده می کنند. خیلی‌ها هم از تلگرام استفاده می‌کنند در حالی که بعضی تیم ها هم از Slack استفاده می کنند. توی یکی دو سال اخیر رقابت زیادی بین تلگرام و Slack بوده است. هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند. من دوست دارم مقایسه‌ای بین آن‌ها انجام بدهم و ببینم کدامشان برای تیم فعلی ما مناسب است.

تیم های مختلفی را دیده‌ام که بعضی‌ها از اسلک و بعضی‌ها از تلگرام استفاده می‌کرده اند. در حالی که اسلک به نظر حرفه‌ای تر می‌آید اما در عوض تلگرام خیلی رایج تر است.

اسپم کردن یک گروه تلگرام خیلی راحت‌تر است چون افراد به راحتی می‌توانند به طور مدوام مطالب غیر مرتبطی را از دیگر گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی که عضو هستند به آن بفرستند. مردم عادت کرده‌اند که تلگرام را یک فضای عمومی به حساب بیاورند. در نتیجه خیلی راحت ممکن است در یک گروه تلگرامی هر چند کاری و نه سرگرمی و تفریحی با یکدیگر دچار سو تفاهم شده و به جان هم بیفتند.

کاربران تلگرام آن را خیلی شخصی می‌دانند. هر عکسی را در پروفایل خود می‌گذارند و با آن خیلی شخصی برخورد می کنند. در نتیجه احتمال خارج شدن از فضای کاری در تلگرام بیشتر است. چت های کاری و چت های شخصی هر دو در آن واحد در تلگرام در دسترس هستند. در نتیجه به راحتی با هم قاطی می شوند. ممکن است چت های شخصی باعث ایجاد حواس پرتی شوند. در این حالت عملاً نمی‌توان استفاده مفیدی از مکانیزم Notification تلگرام کرد. چون معلوم نیست که فلان Notification مال یک چت شخصی بود یا یک چت کاری.

اگر در آن واحد در دو گروه کاری عضو باشید مشکلی مشابه تداخل چت کاری و چت شخصی به وجود می آید. آپدیت های یک گروه کاری ممکن است با آپدیت های آن یکی گروه کاری دیگر قاطی شود. اسلک در آن واحد فقط چت های یک تیم را نشان می دهد. بنابراین مشکل تداخل چت های کاری و شخصی یا کاری و کاری پیش نمی آید. مگر اینکه عمداً در هر Browser یک تیم جدا را باز کرده باشید.

اسلک بین تیم های برنامه نویسی رایج تر است. بنابراین اگر به اسلک عادت کنید می‌توانید در تیم های دیگر نیز از آن لذت ببرید. اما هر کسی اسلک را روی گوشی یا کامپیوترش ندارد. بنابراین برای استفاده از اسلک همه را مجبور کنید که آن را نصب کنند. ضمن اینکه بعضی‌ها تا حالا یک بار هم با آن کار نکرده اند. اسلک در تیم های خارجی رایج تر است ولی تیم های ایرانی آن را خوب نمی شناسند. فراموش نکنیم که تلگرام با زبان فارسی رفیق تر است تا اسلک. تلگرام راست به چپ را به خوبی رعایت می‌کند ولی اسلک نه.

من خودم از طرف داران اسلک هستم ولی باید کمی رو راست باشم. اسلک جاهایی به درد می‌خورد که یک تیم تمام وقت پنج شش نفره یا بیشتر از آن استفاده کنند و ارتباطات داخل تیمی خیلی مهم باشد. اگر کل تیم دو نفر است یا اینکه ارتباط داخل تیمی خیلی زیاد نیست، شاید اسلک یک overhead باشد و همان تلگرام به صرفه تر باشد.

تلگرام خودش هم مزایای خوبی دارد. دسترسی پذیری تلگرام خیلی زیاد است. تقریباً هر کسی که در ایران گوشی هوشمند داشته باشد، تلگرام هم دارد. خیلی‌ها برای کار روزمره و به طور کلی برای کسب و کارشان از آن استفاده می کنند. کاربران خیلی خوب به تلگرام عادت کرده اند. چون روی بیشتر پلتفرم ها هم در دسترس است در نتیجه دسترسی به آن در وقت کار و استراحت یا در خانه و محل کار و هر جای دیگری امکان‌پذیر است. خیلی از کاربران هم عادت دارند روزی چندین مرتبه تلگرامشان را چک کنند. پس احتمال دیده نشدن یک پیغام در تلگرام خیلی پایین است.

یادآوری اینکه تلگرام احتمال فیلتر شدن دارد، همان‌طور که دی ماه سال 96 این اتفاق افتاد.

نتیجه اینکه انتخاب بین این دو تا یک مقدار به شرایط تیم هم بستگی دارد. اگر تیم خیلی کوچک است و همین الان هم عادت شدید به تلگرام دارد بهتر است تلگرام را ادامه دهید. اگر تیم مشکل تمرکز دارد یا اینکه از یک حدی بزرگ‌تر است و آنقدر فنی هست که بتواند با استفاده از Stylish مشکلات RTL اسلک را حل کند پس بهتر است از اسلک استفاده کنید.

 

پی نوشت 1: این متن را هم که در دفاع از تلگرام است بخوانید، نکات مثبت زیادی راجع به تلگرام در آن گفته شده.

پی نوشت 2: خبر داشتید که Medium و Quora از بند فیلتر آزاد شده اند؟

پی نوشت 3: در همین راستا مطالب مرتبط زیر را هم بخوانید:

Comments

  1. ایمان

    برای حل مشکل تداخل تلگرام شخصی و کاری از همکارامون خواستیم با یک سیم کارت دیگه عضو تلگرام بشن ، این جوری می تونند فقط روی کامپیوتر شرکت استفاده کنند و یا با قابلیت چندین کاربره تلگرام روی گوشی هم اکانتشون رو فعال کنند.
    یه نکته مثبت دیگه تلگرام اینه از روز اول شروع به کارش اطلاعات رو نگه داشته واطلاعات و فایلهای ما رو آرشیو می کنه.

    1. Post
      Author
      افشار محبی

      استفاده از یک سیم کارت مجزا هم بد فکری نیست. ولی خوب کم نیستند کسانی که ممکنه وسط روز وسوسه بشن یک دقیقه هم به تلگرام شخصی شون یک سری بزنند!

  2. سعید صالحی

    توی اسلک دسترسی به سابقه چت ها تو نسخه رایگان امکان پذیر نیست
    همینطور استوریج محدود تری داره و بعد از اون باید به پلن پولی که برای ما ایرانی ها به راحتی در دسترس نیست مهاجرت کرد

    1. Post
      Author
      افشار محبی

      آره. اسلک امکانات کاملش را در ازای پول در اختیار می گذارد. اما تا اونجا که یادم میاد سابقه چت ها حتی در نسخه رایگان هم تا یک مدت زمان محدودی در دسترس بود.

      در عوض تمرکز در اسلک کمتر از بین می رود.

  3. سامیار

    به نظر ابزارهای بهتری برای ارتباطات تیمی وجود داشته باشه، من سرویس میزیتو رو دیدیم که تلفیقی از تلگرام، اسلک و ترلو بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *