آشنایی با Microsoft Power BI

چند سالی است که BI (Business Intelligence) ورد زبان ها شده و فضای رقابت را برای توسعه نرم افزارهای داده محور -مثل اکثر نرم افزارهای مالی اداری- تنگ کرده است. مشتری ها و مدیران برای توصیف عملکرد سیستمی که می خواهند، به کرات از واژه BI استفاده می کنند. مایکروسافت هم ابزار خودش را برای این کار به نام Power BI عرضه کرده است. در این شرایط، خوب است که کمی بیشتر با BI آشنا شویم و چه نقطه شروعی بهتر از Microsoft Power BI؟
Power BI به طور ساده ابزاری است برای فیلتر، ترکیب، گزارش گیری و مصور سازی داده هایی که از منابع مختلفی مثل دیتابیس، فایل اکسل، سرویس های آنلاین مثل Github، سرویس های API و حتی OData می آیند. یعنی دقیقا همان چیزی که در جلسات بازاریابی و فروش، مدیران را علاقمند به بحث می کند.

Power BI سه بخش اصلی دارد. بخش Desktop برای تولید گزارشات و نمودارها استفاده می شود. Power BI Desktop را می توان بدون استفاده از سرویس های آنلاین و غیره استفاده کرد. در واقع این بخش، یک بخش مستقل است. Power BI service بخش دوم است. این بخش به صورت SaaS از طرف مایکروسافت ارائه می شود و طبیعتاً، هم قیمت قابل توجهی دارد و هم مشکل تحریم دارد. برای مشتری های دولتی مشکل امنیتی هم دارد چون هیچ کس دوست ندارد داده هایش در اینترنت نگهداری شود. البته علی الظاهر می توان این بخش را به صورت On-Premises در اینترانت سازمان نگهداری کرد. گزارشاتی که در بخش Desktop تولید می شوند به بخش Service پابلیش می شود. نتیجه این که کاربران می توانند بدون نیاز به داشتن بخش Desktop، از بخش Service به شکل تحت وب استفاده کنند. بخش سوم، Power BI Mobile است. در Appهای Native موبایل می‏ توان گزارشاتی که قبلاً در بخش Service پابلیش شده‏ اند را مشاهده کرد.

اجزای پایه‏ ای Power BI عبارت هستند از موارد زیر که اسم‏شان کم و بیش گویای نقش‏ شان هم هست.
• Visualizations
• Datasets
• Reports
• Dashboards
• Tiles

اینترنت را که search می کنم می بینم که Power BI حسابی در ایران پر مخاطب است، در حدی که تعدادی دوره آموزشی درباره آن برگزار می شود. علاوه بر این بعضی شرکت ها و افراد در حال تلاش هستند تا نام خودشان را به عنوان یک Brand در این زمینه مطرح کنند. البته هنوز نمی دانم که مشکلات معمول تقویم شمسی، راست به چپ و مسائل تحریم و لایسنس چطوری در آن حل شده اند. ضمناً BI در بعضی رشته های دانشگاهی هم تدریس می شود که می تواند توضیحی باشد برای وفور مطالب فارسی در مورد آن.
برای کسب اطلاعات بیشتر، وب سایت Power BI را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *