نمایشگاه الکامپ ۹۲ مثل بقیه سالها باز هم با وجود اما و اگرها و رجز خوانیهای فراوان برگزار شد. در این نمایشگاه شرکتهای مختلف نرمافزاری، شبکهای و سختافزاری و دولتیها حضور داشتند. تعدادی عکس را با هم مرور میکنیم.
ورودی نمایشگاه الکامپ ۱۳۹۲. مثل همیشه رفت و آمد به نمایشگاه خیلی پر دردسر بود.
سالن دولتیها، غرفه ناجا. اینجا فرصت خوبی بود برای کسانی که میخواستند از پیشرفت دولتیها در زمینه فناوری اطلاعات مطلع بشوند. ناجا ذاتاً مستعد کاربری گسترده فناوری اطلاعات است.
آموزش و پرورش نیز سکوی پرتاب خوبی است برای هل دادن جامعه به سمت استفاده صحیح از فناوری اطلاعات. البته واژه هوشمند سازی مثل بسیاری دیگر از واژگان فارسی مورد سو استفاده و سو تعبیرهای زیاد قرار گرفته. برخی فکر میکنند همین که به جای کتاب کاغذی از PDF استفاده کنند خیلی «هوشمند سازی» کردهاند
مدتی است بازار جمع آوری ایدههای داغ از صاحبان ایدهها حسابی داغ است. ناجا هم از این غافله عقب نمانده است. اشکال کار در این است که کسی ضمانت نمیدهد که ایدهها لو داده نشوند یا مورد سرقت و کپی قرار نگیرند.
مرکز ملی توسعه و بکارگیری نرمافزارهای بومی و آزاد متعلق به سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است تقریباً هیچ دولتی در دنیا از سیستم عامل ویندوز استفاده نمیکند. واقعاً این طور است؟ این قدر ویندوز «اخ و تف» است؟ اگر این طور است پس این آمار سنگین بالای نود درصد استفاده از ویندوز در PCها در سراسر دنیا از کجا میآید؟
با یکی از کارشناسان مرکز فوق الذکر صحبت کردم و پرسیدم چه برنامه جدی برای مهاجرت از ویندوز به لینوکس و متن باز دارید؟ جوابم همان جوابی بود که بچه دبیرستانیهای ناوارد در دفاع از لینوکس در برابر ویندوز میدهند، بدون شناخت کامل از وضعیت نرمافزار ایران، ادارات، شرکتها و برنامهنویسها. جالب بود که از وجود مرکز دولتی دیگر که در این زمینه فعالیت میکرد به طور کل بی اطلاع بود.
حضور دسته جمعی بچههای یک مدرسه در نمایشگاه الکامپ. مگر این نمایشگاه تخصصی نبود؟ اردو اومده بودند؟
مرورگر بومی ساینا. توی سایت ساینا نوشته «ساینا مرورگر بومی». لوگوی اون کپی فایرفاکس است. این همه تبلیغات فقط به خاطر فایرفاکس فارسی شده؟
این هم یک تبلیغ خلاقانه. شرکت «الف» تبلیغاتش را کنار شرکت «ب» گذاشته است. شرکت «الف» طراحی وبسایت شرکت «ب» را انجام داده است.
بازار سایتهای فروش کالا رونق خوبی پیدا کرده است. این سایت هم مشابه ایسام خدمات فروش کالا ارائه میدهد.
شرکتها و موسسات طراحی وبسایت مثل ویروس کل نمایشگاه را به تصرف در آورده بودند.
نمای دیگری از همان مرکز طراحی وب
شرکتی که نرمافزارهای آموزشی مخصوص کودکان تولید میکرد. غرفه آن شبیه به سیدی فروشیهای سر چهار راه شده بود.
یک شرکت نوعی تولید کننده نرمافزار. از همانها که تصویرش به عنوان شرکت نرمافزاری در ذهن خیلی از برنامهنویسها وجود دارد.
یکی از تولید کنندگان متعدد CRM. اصولاً در بازار ایران همه با هم به سراغ یک محصول میروند. محصولات نرمافزاری یا توسط تولید کنندگان متعدد تولید میشود یا اصلاً تولید نمیشوند.
امسال چند شرکت تولید کننده ابزارهای تبدیل گفتار و تصویر به متن و برعکس به صورت فارسی شرکت کرده بودند. اما حیف که لایسنسهای گران قیمتی داشتند.
یکی دیگر از فروشگاههای اینترنتی
یکی دیگر از شرکتهای تولید کننده ابزارهای تبدیل گفتار و تصویر به متن و برعکس
سایت پر مشتری نت برگ (تخفیف گروهی). جای خوشحالی است که در این آشفته بازار یک سایت تجارت الکترونیکی آنقدر کارش میگیرد که بتواند در الکامپ غرفه بگیرد.
یکی دیگر از ارائه دهندگان خدمات طراحی وبسایت
غرفه یکی از شرکتهای تولید کننده نرمافزار که در فضای باز واقع شده بود. اگر واقعاً تولید کننده بودند و سیدی فروش نبودند چرا داخل سالنها غرفه نگرفته بودند؟
بروشور همان شرکت تولید کننده نرمافزار خواندن از روی متن فارسی
مجله نوظهور نظام رایانه. هنوز در پیش شماره هستند. مجلهای لاغر و سبک.
مجله جدید دیگری به نام پیوست. ظاهر پر ملاتی داشت.
یکی از غرفهها محصولات مایکروسافت را به صورت Original میفروخت البته با یک تخفیف آن چنانی. از مسئولش پرسیدم چرا کاربران وقتی میتوانند ویندوز را از بازار رضا به قیمت دو دلار تهیه کنند، باید بیایند و صد دلار به شما بدهند؟! بیچاره مونده بود چی بگه.
به روز رسانی: ماهنامه پیوست ویژه نامه ای برای نمایشگاه الکامپ منتشر کرده است. در این ویژه نامه اطلاعات خوبی راجع به شرکت کنندگان در نمایشگاه و وضعیت سالنها و غرفهها موجود است. مصاحبههای متعددی نیز با مدیران برخی از غرفهها صورت گرفته.
دیدگاهها
سلام افشار جان
از بابت بروز کردن مجدد این وبلاگت، خواستم یک تبریک ناقابل عرض کنم
ممنون احسان جان. مدتی بود که به خاطر گرفتاری های دیگر فرصت به روز رسانی منظم و مداوم نداشتم. امیدوارم بعد از این اوضاع بهتر شود.