‫‫جیرا – Jira

jira فرض کنید در شرکتی یا تیمی کار می‌کنید که یک نرم‌افزار تولید کرده و این نرم‌افزار در محل مشتری یا کاربران دیگر مورد استفاده است یا این که نرم‌افزار، مراحل آزمایشی خود را می‌گذراند. مشتری‌ها و کاربران نرم‌افزار به اشکالات زیادی برمی‌خورند و آن را به شما گزارش می‌کنند. به غیر از اشکال‌ها، درخواست‌هایی هم مبنی بر بهبود بخشی از نرم‌افزار یا افزودن یک امکان جدید به آن ارائه می‌دهند. در کنار همه این‌ها تیم شما مدام نسخ‌های جدیدتری از نرم‌افزار را منتشر می‌کند. در چنین حالتی باید روشی برای مدیریت اشکال‌ها و درخواست‌ها اتخاذ کرد. و گرنه همیشه دچار دوباره‌کاری، گم شدن درخواست‌ها و ایرادها و بی‌نظمی شدید در کارها می‌شوید.

راهی که برای غلبه بر این مشکل وجود دارد، استفاده از نرم‌افزار جیرا (Jira) است. این نرم‌افزار به عقیده اینجانب یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای موجود برای اینکار است. جیرا قادر است هر نوع issue را با اطلاعات کاملی از جمله component، version، گزارش کننده، مسئول انجام و وضعیت را ثبت و نگهداری کند. جیرا مکانیزم گردش کار (workflow)، مدیریت نسخه، تاریخچه و… را برای مدیریت بهتر امور پیاده‌سازی و ارائه نموده است. با کمک جیرا و کمی آموزش و پشتکار اعضای تیم می‌توانید تاریخچه هر issue (مورد) را اعم از علت ایجاد، کارهای انجام شده در مورد آن، افراد درگیر، نتیجه کار و نسخه‌های مرتبط با آن را در مواقع مورد نیاز به راحتی به دست آورید. علاوه بر همه این‌ها جیرا می‌تواند با گزارشات مدیریتی و با استفاده از ایمیل همه اعضای تیم را در جریان همیشگی اطلاعات قرار دهد.

جیرا یک نرم‌افزار تحت وب خیلی سریع و تجاری است که البته اگر از آن برای مدیریت یک پروژه کدباز استفاده کنید می‌توانید از آن به صورت رایگان استفاده کنید. جیرا یک معادل کدباز و مجانی دارد به اسم BugZilla. امکانات باگ‌زیلا در حد جیرا نیست ولی خوبی آن این است که کدباز و مجانی است. هم جیرا و هم باگ‌زیلا در خیلی از پروژه‌های کدباز معروف دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. مثلا جیرا در پروژه Nhibernate و Cuyahoga و باگ‌زیلا در پروژه OTRS مورد استفاده قرار گرفته است.

پ.ن.: اگر در شرکت‌تان همیشه بر سر انجام کارها دعوا دارید و معلوم نیست چه کسی چه کاری را انجام می‌دهد یا نه، حتماً از جیرا استفاده کنید.

پیوندها:

Comments

  1. مجيد آواژ

    سلام، سه سالي مي شود که ما در بهساد از TFS استفاده مي کنيم. اگر موضوع پولي بودن را کنار بگذاريم تمام نيازهاي ما را پوشش مي دهد. ضمن اينکه يکپارچگي آن با Ms-Project و Excel نيز کاربري آن را براي کنترل پروژه و عملکرد به شدت افزايش داده است. در سايت جيرا کمي در مورد مقايسه آن با TFS خواندم که چون خواندنم عميق نبود آن را براي بعد واگذار کردم. اگر جيرا بخش گزارش باگ توسط مشتري و فرآيند گزارش خطا را به عنوان يک نرم افزار CRM داشته و بتواند با TFS هم ارتباط برقرار کند خيلي عالي مي شود.

  2. افشار محبی

    جناب آواژ،
    جیرا تحت وب است و خیلی سریع و سبک. یعنی می‌شود آن را روی سرور قرار داد و حتی با اینترنت dial-up هم از آن استفاده کرد. پس می‌شود به مشتری هم اجازه داد باگ تعریف کند و یا باگ‌ها قبلی را مشاهده و پیگیری نماید. اما مسئله این است که این مشتری باید مثل یک برنامه‌نویس فرق bug و new feature و غیره را بداند.

    ما در شرکت‌مان برای حفظ ارتباط با مشتری یا همان CRM از نرم‌افزار تحت وب دیگری به نام OTRS استفاده می‌کنیم. OTRS کاملا لیاقت نام یک CRM را دارد و به غیر از تاریخ‌هایش همه چیزش کاملاً فارسی است.

  3. مجيد آواژ

    خود شما بهتر مي‌دانيد که بسياري از مشتريان نه تنها فرق بين Bug و New Feature را نمي‌دانند بلکه اشکالات شبکه، قطعي برق و شايد سوراخ شدن لايه اوزون را هم به "خراب بودن" سيستم نسبت مي‌دهند.

    از معرفي نرم‌افزار OTRS ممنون هستم. مسئله‌اي که بايد در هر صورت حل کنيم ارتباط مابين نرم‌افزار Source Control و نرم‌افزار ارتباط با مشتري است که شايد براي ارتباط آن‌ها بتوان از وب سرويس استفاده کرد و يا راه‌حل بهتري که فعلا به ذهن ما نرسيده‌است.

  4. افشار محبی

    پس در مورد چنین مشتری‌هایی صرفاً از نرم‌افزارهایی مثل OTRS استفاده کنید. نرم‌افزارهای پر کاربردی مثل OTRS و JIRA معمولا قابل توسعه هستند و می‌توان plug-inهایی برای اتصالشان به دیگر نرم‌افزارها یا سرویس‌ها ایجاد کرد یا حتی خرید. حتما به سایت تولید کننده نرم‌افزار مراجعه کنید.

  5. masood ghasemzadeh

    من بتازگي ديدم چند تا شركت ايراني از اين ابزار براي مديريت كلان پروژه ها هم استفاده هاي جالبي ميكنند
    به شخصه علاقه زيادي به اين ابزار دارم هرچند كه از ديد من يك ابزار بسيار حرفه اي هم هست
    امكانات اين ابزار براي مديريت پروژه در لينك زير قابل مشاهده هسات:
    http://mehrsun.co/global/JIRA-project-control-management

  6. Saroonisara

    سلام.من بتازگی با جیرا اشنا شدم و در شرکت محل کارم از من خواسته شده در مورد جیرا و امکاناتش بیشتر تحقیق نموده و به عنوان admin انرا در شرکت اداره نمایم.خواستم با توجه به تجربه ی شما در این زمینه بمن راهنمایی و کمک نمایید.

  7. Sallaneh

    دوستان بمنظور دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه جیرا با شماره 09125261136 تماس بگیرند

  8. farzipur

    باسلام
    شرکت پارس دانی سان افتخار دارد که آخرین ورژن از این ابزار را فارسی سازی کرده است برای گرفتن اطلاعات بیشتر از سایت شرکت دیدن فرمائید .
    http://www.parsdanisun.com

  9. neda saeedian

    سلام.من بتازگی با جیرا اشنا شدم و در شرکت محل کارم از من خواسته شده به عنوان admin انرا در شرکت
    اداره نمایم.خواستم با توجه به تجربه ی شما در این زمینه بمن راهنمایی و
    کمک نمایید.اگر مستنداتی در مورد این نرم افزار دارید و یا حتی فیلم آموزشی، خواهش می کنم در اختیارم قرار دهید…
    neda.saeedian@gmail.com

  10. انصاری

    سلام
    شرکت پارس دانی سان اخیرا دوره هائی رو برای اجرا در محل شرکت طراحی کرده است. تجربه اجراشون در سازمان ما خوب بود. به نظرم اگر براتون مقدور بود استفاده کنید. فک کنم اطلاعات دوره هاشون رو سایت شرکت باشه…
    http://www.parsdanisun.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *